Trajectcontrole E17 krijgt laatste kans

24/12/11 om 14:00 - Bijgewerkt om 13:59

(Belga) De trajectcontrole op de E17 in Gentbrugge is opnieuw gebuisd bij een betrouwbaarheidstest. Dat berichten De Standaard en Het Nieuwsblad zaterdag. Bij de FOD Economie luidt het dat de fabrikant nog één kans krijgt.

De trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge bestaat uit twee meetpoorten, één bij het begin en één aan het einde van het viaduct. Die meten hoe lang elke chauffeur over dat stuk snelweg doet. Wie zich niet aan de snelheidsbeperking houdt, wordt op de bon geslingerd. Tweeënhalf jaar na de installatie wordt er echter nog steeds niet geflitst. Het systeem raakt maar niet gehomologeerd door de diensten van de FOD Economie. En de kans dat die homologatie er komt, wordt alsmaar kleiner. "Er zijn recent nieuwe testen uitgevoerd. Maar de snelheidsmetingen van deze trajectcontrole waren weer onvoldoende betrouwbaar", zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. Zo is een voertuig dat stilstond in de file door de trajectcontrole geflitst met een snelheid van liefst 220 kilometer per uur. "Los van dit voorbeeld zijn er nog twee andere fundamentele problemen, waardoor we de trajectcontrole niet kunnen homologeren. We geven de fabrikant, waar we de afgelopen drie weken intens mee hebben overlegd, nog één kans om zich te bewijzen. Daarna stoppen we ermee. We kunnen niet blijven proberen", aldus de woordvoerster van de FOD Economie. (VRW)

Onze partners