Touring wil dringend efficiënter incidentbeheer

24/04/12 om 12:11 - Bijgewerkt om 12:11

(Belga) Mobiliteitsorganisatie Touring pleit na het "onbetekenende" ongeval van dinsdagmorgen met vijf voertuigen in Jette dat voor urenlange verkeersellende zorgde op de Brusselse buitenring, nog eens voor een beter en efficiënter incidentbeheer. "Vooral voor lichte ongevallen als dit moet er dringend een centrale meldkamer komen zodat alle hulpdiensten tegelijkertijd worden opgeroepen", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Zo raken ze veel sneller op mekaar afgestemd. Nu zit iedereen op iedereen te wachten, met alle gevolgen vandien".

De centrale meldkamer is meer dan zomaar een idee. Er bestaat al zo'n dienst in buurlanden als Nederland en Frankrijk. "Het gaat om een federale dienst", aldus Smagghe. "Probleem is hier dat de bevoegdheden te veel versnipperd zitten. Zo'n meldkamer kan bijvoorbeeld ook beslissen welk type van interventiewagen er best ter plaatse wordt gestuurd". Touring zat in het verleden al rond de tafel met de bevoegde ministers Hilde Crevits en (toen nog) Annemie Turtelboom over de trage incidentafhandeling, maar "sindsdien hebben we daar nog altijd niks van gehoord". Volgens Smagghe kan een centrale meldkamer alleen al tot 40 procent besparen op de 8 miljoen verliesuren die er nu zijn door incidenten. Touring schat de economische kost door die verliesuren op meer dan 30 miljoen euro. (KME)

Onze partners