Tot nu toe lichtste exoplaneet ontdekt

(Belga) Astronomen hebben met de VLT-telescoop van de ESO een zwak object in beeld gebracht dat met een heldere ster mee beweegt, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht meegedeeld. Met een geschatte massa van vier of vijf keer die van Jupiter zou het de minst zware planeet buiten het zonnestelsel zijn die rechtstreeks is waargenomen. De ontdekking draagt betekenisvol bij aan ons begrip van het ontstaan en de evolutie van planetenstelsels.

Hoewel al bijna duizend exoplaneten indirect zijn waargenomen, zijn tot nu toe slechts een tiental exoplaneten rechtstreeks waargenomen. Negen jaar nadat de VLT in Chili de eerste opname van een exoplaneet maakte, heeft hetzelfde team een object vastgelegd dat waarschijnlijk het lichtste in zijn soort is, zegt de ESO. De vermoedelijke planeet toont zich als een zwakke, maar duidelijke stip bij de jonge ster HD95086 die zich samen met de ster langs de hemel verplaatst. Dit wijst erop dat het object, dat de aanduiding HD95086 b heeft gekregen, in een baan om de ster draait. Uit zijn helderheid is af te leiden dat het niet meer dan ongeveer vier of vijf keer zo zwaar is als de planeet Jupiter. HD95086 b draait op ruime afstand rondom HD95086 op ongeveer 300 lichtjaar van ons. Hun onderlinge afstand is ongeveer 56 keer zo groot als de afstand tussen de Zon-Aarde. De ster zelf is iets zwaarder dan de Zon en omgeven door een schijf van puin. Deze eigenschappen zijn een aanwijzing dat er mogelijk jonge, zware planeten om de ster draaien. (Belga)