"Topman MIVB besliste meteen na ontploffing in Maalbeek om hele metronet te sluiten"

11/05/16 om 11:21 - Bijgewerkt om 11:21

Bron: Belga

(Belga) MIVB-ceo Brieuc de Meeûs heeft meteen na de ontploffing in metrostation Maalbeek beslist om het hele MIVB-net te sluiten. Dat heeft preventieadviseur Eric Buslot van de vervoersmaatschappij vandaag gezegd in de parlementaire onderzoekscommissie. Of het nieuws over de aanslag op Brussels Airport op dat moment al gemeld was aan de MIVB-dispatching, weet hij naar eigen zeggen niet.

"Topman MIVB besliste meteen na ontploffing in Maalbeek om hele metronet te sluiten"

"Topman MIVB besliste meteen na ontploffing in Maalbeek om hele metronet te sluiten" © BELGA

"Ik kan niet bevestigen of ontkennen dat de info over de aanslagen in Zaventem is binnengekomen bij de dispatching. Dat zou kunnen", aldus Buslot, die benadrukte dat de interne evaluatie van 22 maart nog volop aan de gang is. Of na de ontploffingen op Brussels Airport meteen de beslissing had moeten vallen om het MIVB-net te sluiten? "Daar kan ik niet op antwoorden. Dat is de bevoegdheid van het orgaan dat het risico moeten evalueren", reageerde de preventieadviseur op verschillende vragen uit de commissie. "Stel dat de aanslagen in omgekeerde volgorde zouden gebeurd zijn, zou men dan ook gevraagd hebben om Zaventem te sluiten? Ik geef geen antwoord, ik stel gewoon de vraag." De bestuurder van het getroffen metrostel nam in elk geval onmiddellijk contact op met de dispatching na de ontploffing in Maalbeek. "Binnen de x seconden is via onze directe lijn onmiddellijk de brandweer verwittigd. En dan treedt meteen ons intern noodplan in werking. Dat is quasi onmiddellijk gebeurd." Zowat meteen na de ontploffing in Maalbeek viel volgens Buslot ook de beslissing om het hele net te sluiten. "Onze ceo heeft onmiddellijk beslist: we sluiten alles. Dat is dan ook gebeurd", zei Buslot nog. Hoe lang het duurt om de hele infrastructuur te ontruimen, kon Buslot niet kwijt. "Dat neemt enige tijd in." Wel verduidelijkte hij dat MIVB-stations normaal pas gesloten worden op vraag van de hulpdiensten. Al beslissen de eigen MIVB-mensen uiteraard zelf om reizigers te vragen stations te verlaten om hun onmiddellijke veiligheid te garanderen. "Het effectieve sluiten gebeurt dan op vraag van politie of brandweer." Het hele net sluiten kan de MIVB in principe niet zomaar beslissen, zei Buslot nog. Bij de 'lockdown' naar aanleiding van dreigingsniveau 4 in november gebeurde dat op vraag van Binnenlandse Zaken. Maar op 22 maart hakte de ceo dus meteen zelf de knoop door. (Belga)

Onze partners