‘Extra religieuze verlofdagen invoeren is een maatschappelijke beslissing’

Lieven Boeve

Leerlingen die hun religieuze feestdag willen vieren, kunnen gewettigd afwezig zijn, zegt Lieven Boeve, hoofd van het katholiek onderwijs. ‘En we moedigen onze scholen aan om daar aandacht aan te besteden.’

In 2014 eindigde het schooljaar op vrijdag 27 in plaats van maandag 30 juni. Dat had niets met religie te maken, maar met het besef dat velen op maandag al met vakantie zouden zijn. Is het niet verstandiger om schooljaren te laten beginnen en eindigen met volle weken?

Luc Van Uytvanck, Lokeren

Lieven Boeve: Dat kan nooit zomaar een beslissing zijn van het onderwijs alleen, het moet maatschappelijk gedragen zijn. Als dat draagvlak er is, willen wij er zeker over nadenken. Puur organisatorisch zou het geen probleem mogen vormen. Het leerplichtonderwijs houdt strak vast aan bepaalde data, zoals 1 september en 30 juni, maar in het hoger onderwijs is dat nu al niet zo: de KU Leuven laat het academiejaar bijvoorbeeld altijd beginnen op de maandag van de laatste volle week van september.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen promoot de katholieke dialoogschool, ‘waar dialoog en levensbeschouwelijke reflectie op de eerste plaats komen’ en die ‘gastvrij wil blijven voor anderen’. Is het dan niet logisch om een aantal moslim- en joodse feesten in te plannen?

Dieter Wildemauwe, Gent

Boeve: We moedigen onze scholen zeker aan om aandacht te besteden aan de verschillende religieuze feestdagen, net om de dialoog te versterken. Maar extra feestdagen invoeren, is een maatschappelijke beslissing die wij als katholiek onderwijs niet alleen kunnen nemen. Al hebben we al een belangrijke stap in die richting gezet: naast de katholieke feestdagen staan bijvoorbeeld ook de anglicaanse, islamitische en joodse feesten in de schoolkalender en leerlingen kunnen, als ze dat op voorhand melden, gewettigd afwezig zijn om ze te vieren.

Waarom kunnen islamitische en katholieke feestdagen niet naast elkaar bestaan? Of omgekeerd: waarom schaffen we vrije dagen voor eender welke religieuze dag niet gewoon af?

Gunther Malin, Antwerpen

Boeve: De religieuze feestdagen afschaffen is geen neutrale maar een ideologische beslissing. Daarmee zeg je dat religie geen plaats heeft in de publieke ruimte. Daartegenover staat een pluralistische visie, waarbinnen je kunt pleiten voor de invoering van officiële feestdagen van andere religies. Als maatschappij kun je daarmee duidelijk maken wat je belangrijk vindt. Zo zijn destijds ook 1 mei en 11 juli aan de kalender toegevoegd.

De vele vakantieperiodes in het onderwijs betekenen voor ouders ook: puzzelen met vakantiedagen, kampjes zoeken, grootouders inschakelen… Kan de zomervakantie twee weken ingekort worden?

Katrijn Van Kerchove, Gentbrugge

Boeve: Puur organisatorisch zou het misschien handig zijn, maar wellicht moet de maatschappij eerder nadenken over de balans tussen werk en vrije tijd? Vanuit het onderwijs kijken wij uiteraard eerder naar het pedagogische aspect. Je hoort soms dat leerlingen veel vergeten tijdens de zomervakantie, maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Akkoord, onderzoekers hebben aangetoond dat kinderen minder leerwinst hebben in de vakantie dan op school. Maar dat is normaal, het tegendeel zou zeer vreemd zijn. En uiteraard kunnen ze bij hun ouders, vriendjes, oma’s en opa’s en op kamp ook veel bijleren.

VOLGENDE WEEK

Hoe wapent u zich tegen allergieën? Stel uw vraag aan allergoloog Didier Ebo, (UZA).

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Door STEFANIE VAN DEN BROECK

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content