Tol op het spoor

© Belga

Iedereen die met de trein van of naar de luchthaven reist, moet al een jaar 2,05 euro extra neertellen. Over een kleine twee jaar verdubbelt dat tolgeld zelfs.

Nog nooit zoveel controleurs gezien als de voorbije weken in Brussel-Nationaal, het station onder de Zaventemse luchthaven. Dat heeft te maken met werken aan een tunnel waardoor je rechtstreeks naar Mechelen en Antwerpen zult kunnen sporen.

Die tunnel wordt bekostigd via een publiek-private samenwerking. Jaarlijks stort Infrabel daartoe 9 miljoen euro door aan de aannemer, de nv Northern Diabolo, die later ook de tunnel zal onderhouden. Die nv ontvangt ook 0,5 procent op de recette van alle binnenlandse reizigersvervoer, plus de opbrengst van de diabolotoeslag: iedereen die met de trein van of naar de luchthaven reist, moet 2,05 euro extra neertellen.

Al enkele maanden wordt regelmatig het aantal reizigers geteld, en nu – op verzoek van voornoemde nv – word je dus opgewacht door een peloton kaartjescontroleurs. Alle uitgangen van de perrons worden afgezet, aan de enige resterende uitgang (een roltrap) wachten een vijftal conducteurs en enkele veiligheidsmensen de reizigers op.

De beslissing over de toeslag en de inningsmodaliteiten stamt nog uit de nadagen van Paars. ‘De bijdrage van de reizigers is een sleutelelement om deze belangrijke investering prioritair te kunnen afwerken,’ aldus het huidige kabinet Overheidsbedrijven. ‘Dit zal een enorme verbetering betekenen voor de vele reizigers van en naar de luchthaven.’

Maar jaag je de mensen zo niet opnieuw de wagen in? Bovendien: zodra de werken in juni 2012 voltooid zijn, verdubbelt de toeslag tot 4,10 euro. Er zijn slimmere – en billijker – manieren om tolgeld te innen.

‘Als die investering zo prioritair is, dat de staat dat geld dan gewoon leent’, voegt Jos Digneffe van ACOD Spoor eraan toe. ‘Ik heb weet van een studie over investeringen op een belangrijke spoorlijn volgens hetzelfde principe. Zo schuiven we op naar een systeem waarin hoeveel je betaalt afhangt van op welk spoor je rijdt.’

De trein wordt iets minder openbaar.

Kris Jacobs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content