Tijdens zomermaanden opnieuw een Bob-campagne

23/05/12 om 15:22 - Bijgewerkt om 15:22

(Belga) Voor de tweede keer komt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) ook in de zomer met een Bob-campagne. Die gaat op 4 juni van start met een affichecampagne. Op 2 juli beginnen de acties op het terrein. Dat staat in een ministeriële omzendbrief die woensdag in het Staatsblad werd gepubliceerd.

Tijdens zomermaanden opnieuw een Bob-campagne

Net als de eindejaarscampagne zal ook de nieuwe zomercampagne de klemtoon leggen op redenen die bestuurders motiveren om Bob te zijn. "Want ook in de zomer is er nood aan een Bob. De talrijke barbecues, terrasjes en andere evenementen brengen immers een verhoogd risico op alcoholgebruik met zich mee", schrijven minister van Binnenlandse Zaken Milquet (cdH), minister van Justitie Turtelboom (Open Vld) en staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH) in de omzendbrief. "Bob-teams zullen aanwezig zijn op enkele stadsfestivals en terrassen, met de speciaal daartoe ontwikkelde 'Bob-display'. Daarmee kunnen terras- en festivalgangers berekenen hoelang ze na alcoholgebruik moeten wachten voor ze op een wettelijke en veilige wijze weer achter het stuur kunnen gaan zitten", staat in de omzendbrief. "Van de politiediensten wordt verwacht dat ze meer controleren op rijden onder invloed van alcohol", schrijven de ministers. Vorig jaar, bij de eerste zomercampagne, nam de politie 170.000 ademtests af. Daarbij blies 5,1 procent van de bestuurders positief. Dat is merkelijk meer dan tijdens de laatste wintercampagne, toen 3,2 procent van de bestuurders positief blies. Rijden onder invloed is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. (OSN)

Onze partners