Ticketautomaten in treinstations 1.500 keer defect in 2011

08/10/12 om 15:04 - Bijgewerkt om 15:04

(Belga) In 2011 hebben zich 1.482 defecten voorgedaan aan de ticketautomaten in de treinstations. Dat is iets minder dan de 1.541 defectmeldingen in 2010. De kleinere defecten, die door het stationspersoneel de dag zelf worden verholpen, zijn niet in de cijfers inbegrepen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette op een schriftelijke vraag van Minneke De Ridder (N-VA).

Ticketautomaten in treinstations 1.500 keer defect in 2011

De vaakst voorkomende defecten hebben betrekking op de printer (55 procent) en de betaalterminal (30 procent). De overige defecten treffen het scherm en een slechte netwerkverbinding. In februari 2011 waren er ook problemen door de verandering van de betaalterminals. Bij meldingen voor 15 uur worden de automaten nog dezelfde dag hersteld door de firma Prodata. Anders gebeurt dit de dag nadien. Er staan momenteel 133 ticketautomaten opgesteld in 72 NMBS-stations. Die worden allemaal vervangen voor het einde van het jaar. De NMBS zal naast de stations ook alle stopplaatsen van automaten voorzien. Hierdoor zullen eind 2013 in totaal 735 automaten opgesteld staan. (DLA)

Onze partners