‘Ticketautomaten aan boord van trein zijn technisch haalbaar’

© BELGA

De ombudsdienst voor treinreizigers heeft in het jaarverslag gepleit voor ticketautomaten aan boord. ‘Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat dit technisch haalbaar is’, klinkt het.

Opvallende paragraaf in het jaarverslag van de ombudsdienst voor de treinreizigers vormt het pleidooi voor ticketautomaten aan boord van de treinen. “Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat dit technisch haalbaar is”, klinkt het.

Sociale controle

De ombudsdienst verwijst naar voorbeelden in Duitsland en Australië. “De treinbegeleider zou de werking van de toestellen vlot kunnen opvolgen. Wie hulp nodig heeft, zal die makkelijker op een trein vinden. Ook vandalisme wordt tegengegaan door de verhoogde sociale controle”, redeneert de ombudsdienst.

Bovendien zou opstappen zonder ticket in dat geval kunnen “zonder de verguisde toeslag te betalen”. De ombudsdienst ziet ticketautomaten op de trein ook als “een oplossing voor de elf stopplaatsen waar de NMBS nog geen automaat voorziet”.

Eenvoudigere interface

In verband met de automaten in de stopplaatsen vraagt de ombudsdienst dat de NMBS aandacht zou besteden aan de plaatsing ervan, die “in kleinere stopplaatsen soms ongelukkig is gekozen”. Ticketautomaten staan soms onbeschut (voor regen, wind, zon …), of op een plaats waar reizigers de sporen moeten kruisen.

Daarnaast pleit de ombudsdienst voor een eenvoudigere interface voor de ticketautomaten. “De meest voordelige formule vinden is moeilijk en het doorlopen van de aankoopprocedure neemt nog te veel tijd in beslag”, zo staat in het jaarverslag. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content