Thuistaal gebruiken op basisschool positief voor leerlingen

21/11/12 om 21:23 - Bijgewerkt om 21:23

(Belga) Het toelaten van een thuistaal in het onderwijs heeft geen negatief maar ook geen positief effect heeft op de ontwikkeling van het Nederlands. Meertaligheid positief benutten in de basisschool leidt wel tot een groter welbevinden en zelfvertrouwen bij leerlingen, zo blijkt uit onderzoek van de UGent en de KU Leuven, in opdracht van de stad Gent.

In vier Gentse basisscholen, waar leerlingen diverse thuistalen spreken, loopt sinds 2008 het project "ontwikkelen van schoolse vaardigheden via thuistaal". Het project wilde ten eerste een positieve attitude bekomen bij kinderen en leerkrachten ten aanzien van alle talen op school. Zo werd bijvoorbeeld het gebruik van de thuistaal toegelaten tussen activiteiten door, tijdens drank- of opruimmomenten of tijdens groepswerk of het opzoeken van informatie. Daaruit bleek dat het zelfvertrouwen van de kinderen toenam. "Uit de bevraging van de leerkrachten bleek dat zij ook een matig positief effect zagen op het welbevinden van de kinderen, vooral in de kleuterklassen", aldus professor Piet Van Avermaet (UGent). "Ook bij leerkrachten bleek er een positief effect." Ten tweede werd in twee van de vier scholen bijkomend gewerkt aan het versterken van de thuistaal. Gedurende vier uur per week leerden kinderen, die bij aanvang van de lagere school minder taalvaardig waren in het Nederlands, eerst in hun thuistaal lezen en schrijven. "In de context waarbinnen wij het onderzoek uitvoerden, bleek er geen positief of negatief effect te zijn op de ontwikkeling van het Nederlands of het Turks". (ANA)

Onze partners