Tevredenheid treinreizigers in dalende lijn

Stiptheid en de informatie bij vertragingen en ongevallen zijn pijnpunten.

De algemene tevredenheid van de treinreizigers blijft dalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Test-Aankoop in oktober 2009 heeft uitgevoerd bij zesduizend gebruikers in 53 stations.

Ontevredenheid is er vooral over de stiptheid van de treinen. Volgens de consumentenorganisatie rijdt 35 procent van de treinen met vertraging. Voor 87 procent van de reizigers is dat een belangrijk aandachtspunt voor de NMBS.

De reizigers vragen ook meer informatie bij vertragingen en ongevallen. Voor 79 procent van hen is dat een belangrijk knelpunt.

Dat geldt ook voor de ticketprijs, waarover ongeveer een kwart van de reizigers ontevreden is. Volgens Test-Aankoop stijgen de prijzen, maar niet de kwaliteit van de dienstverlening en de tevredenheid.

Een gebrek aan zitplaatsen op de treinen en de veiligheid op de treinen en in de stations zijn andere piijnpunten. Over het NMBS-personeel is het publiek wel positief. Over de informatie op railtime.be is minder dan de helft tevreden.

Globaal haalde de NMBS in 2009 een score van 65 op 100, terwijl dat het jaar voordien nog 68 op 100 was. Voor het onderzoek werden de reizigers ondervraagd in 53 stations, waar vragenlijsten werden uitgedeeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content