Test-Aankoop stelt fitnesscentra in gebreke

24/10/12 om 12:18 - Bijgewerkt om 12:18

(Belga) Test-Aankoop heeft in één jaar tijd bijna 520 klachten ontvangen van klanten van fitnesscentra. De problemen doen zich doorgaans voor wanneer klanten hun contract willen opzeggen of wanneer ze door overmacht een tijd niet kunnen sporten. Naar aanleiding van onrechtmatige voorwaarden in de contracten heeft de consumentenvereniging zes centra in gebreke gesteld. Ze roept de federale overheidsdienst Economie op tot doortastende controles.

Test-Aankoop stelt fitnesscentra in gebreke

Het is wellicht niet de eerste zorg van mensen die willen gaan fitnessen om alle kleine lettertjes van de algemene voorwaarden te lezen. Test-Aankoop deed die oefening wel voor een aantal fitnesscentra. Sommige centra publiceren hun contractvoorwaarden op hun website, maar bij andere zijn ze enkel ter plaatse te raadplegen en krijgt de potentiële klant ze niet mee naar huis. "Het hoeft bijgevolg niet te verbazen dat de meeste mensen die een abonnement nemen in een fitnesscentrum, niet weten wat hun handtekening onder dat contract allemaal impliceert", legt de verbruikersorganisatie woensdag in een mededeling uit. Test-Aankoop wijst erop dat wanneer een contract van bepaalde duur wordt verlengd, dit duidelijk in het contract moet worden vermeld, op de eerste bladzijde, in een vet lettertype én in een apart kader. Een opzeggingstermijn moet redelijk zijn (niet langer dan twee maanden) en in geval van overmacht (ziekte, blessures, verhuizing) zou men het contract onmiddellijk moeten kunnen stopzetten. (DLA)

Onze partners