Teleblok kreeg in januari dubbel zoveel oproepen en chatgesprekken

(Belga) De afgelopen weken konden blokkende studenten naar goede gewoonte terecht bij Teleblok met studievragen of -problemen, en dat deden ze ook. De zowat veertig vrijwilligers van Teleblok registreerden meer dan een verdubbeling van het aantal oproepen en chatgesprekken in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Teleblok, de gratis telefoon- en chatlijn van CM, kreeg van 11 tot en met 31 januari een twintigtal telefoontjes en voerde bijna 150 chatgesprekken. “Dat klinkt niet veel, maar die chatgesprekken bijvoorbeeld duren makkelijk veertig minuten, tot soms zelfs anderhalf uur”, zegt Veerle Aerts, coördinator bij Teleblok. Telefoongesprekken duren minder lang en schommelen vaak rond het halfuur. In januari vorig jaar ging het om een dertigtal telefoontjes en zo’n zeventig chatgesprekken. Er is dus een verschuiving te zien van het aantal telefonische oproepen naar chatgesprekken. Ook ouders of vrienden van studenten kunnen bij Teleblok terecht, maar afgelopen weken waren het toch vooral studenten – bachelor- en masterstudenten – die aan de lijn of in de chatbox hingen. Wat opvalt is dat het gros van de oproepen (65 procent) ging over psychologische problemen als stress, faalangst en depressie, meer dan over studiegerelateerde thema’s. Het is een tendens die vorig jaar al werd vastgesteld en die zich in januari nog verder doorzette. “We gaan kijken hoe we rond deze problematiek kunnen sensibiliseren. We willen als Teleblok onze signaalfunctie vervullen en dus inderdaad de verschuiving in gespreksthema’s aankaarten. Het is volgens ons niet toevallig dat psychologische problemen meer besproken worden dan studiegerelateerde als methode en planning”, aldus Aerts. (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content