Tele-Onthaal voert voor het eerst in vier jaar minder gesprekken

(Belga) Tele-Onthaal beantwoordde in 2011 121.500 gesprekken, en daarmee daalde het aantal gesprekken voor het eerst in vier jaar. In 2010 waren het er nog 126.000. Het aantal telefonische oproepen daalde opvallend, met 4 procent: van meer dan 122.000 naar 117.000. Het aantal chatgesprekken steeg dan weer met een vijfde. In 2010 werden 3.500 gesprekken via chat gevoerd, en vorig jaar waren dat er 4.200. Tele-Onthaal biedt dag en nacht psychosociale hulp via telefoon, en ’s avonds ook via chat.

“Het is moeilijk te zeggen waarom het aantal oproepen vorig jaar gedaald is”, zegt woordvoerster Kathleen Goovaerts. “In april 2010 raakte de zaak-Vangheluwe bekend en een half jaar later werd het verslag van de commissie Adriaenssens gepubliceerd. Dat heeft toen voor veel oproepen gezorgd. In 2011 waren er geen maatschappelijke feiten die zo’n impact hadden”. Volgens de woordvoerster waren er twee kleine pieken: na het interview dat Vangheluwe in april gaf aan VT4, en de ramp op Pukkelpop. Het aantal chatgesprekken is sinds de start in 2003 alleen maar gestegen, met uitzondering van een kleine hapering in 2005. “De hogere anonimiteit laat chatters toe om meer taboegeladen onderwerpen aan te snijden”, zegt Goovaerts. Bijna een op de drie chatters is in crisis, terwijl dat voor de bellers een op de vier is. Van de chatgesprekken gaat elf procent over zelfmoord, terwijl dat voor telefoongesprekken vier procent is.” Het populairste gespreksthema zijn relatiemoeilijkheden (met partner, maar ook met familie en vrienden). Dat geldt zowel voor vrouwen (32 procent) als mannen (26 procent), en voor alle leeftijdscategorieën. De gesprekken gaan ook vaak over gezondheid (depressie, ziekte, stress) en eenzaamheid. Steeds meer mensen die contact opnemen met Tele-Onthaal zijn al in professionele begeleiding. In 2003 was dat nog een kwart, maar vorig jaar waren dat er twee op de vijf. In een op de vijf gesprekken wordt dan ook doorverwezen naar de huidige begeleider. De vrijwilligers van Tele-Onthaal laten hun gesprekspartners vooral op verhaal komen. Daarnaast bieden ze opvang of ondersteuning, of verkennen ze de situatie van de beller of chatter. In het jaarrapport is een bijzondere plaats voor deze vrijwilligers. “2011 was immers het Europees jaar van de vrijwilliger”, zegt Goovaerts. “Daarnaast was het ook het jaar waarin Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen het mogelijk maakte onze vrijwilligers een verplaatsingsvergoeding te geven. Dat was een mijlpaal in onze werking.” (BGY)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content