Te lange wachttijden in Vlaamse rechtbanken

(Belga) De wachttijden in Vlaamse rechtbanken, alsook de communicatie en de openingsuren kunnen flink beter. Dat blijkt uit onderzoek van studenten Rechtspraktijk die de klantvriendelijkheid van de dienstverlening in aantal rechtbanken onderzochten. De resultaten werden vandaag op een persconferentie voorgesteld. De rechtbanken stelden actieplannen op om de situatie te verbeteren.

Studenten Rechtspraktijk van de Karel de Grote-hogeschool en de Provinciale Hogeschool Limburg onderzochten de klantvriendelijkheid van de rechtbanken van Antwerpen, Mechelen, Tongeren en Turnhout. Daaruit kwam een aantal opvallende conclusies. “We merkten dat zowel advocaten als rechtzoekenden de wachttijden voor de behandeling van een zaak te lang vonden”, zegt student Katrien Van Aken. “Ook de communicatie van de rechtbank staat niet op punt. De oproepingsbrieven en andere correspondentie bevatten vaak veel vaktaal. Verder heeft niet elke rechtbank een website en de bestaande websites bevatten vaak weinig informatie.” Advocaten en rechtzoekenden vinden ook de openingsuren aan de korte kant. “Ze sluiten tijdens de middag en na 16 uur kan je er dikwijls ook niet meer terecht,” aldus Van Aken. De eerste voorzitter van het Antwerps Hof van Beroep Michel Rozie reageert enthousiast: “We zijn nooit te oud om te leren, en we moeten ons als openbare dienst zo goed mogelijk organiseren voor de mensen die met de rechtbank te maken hebben.” De rechtbanken stelden concrete actieplannen op, onder meer om vaktaal te beperken of om de griffie tijdens de middag open te houden. De enquête werd uitgevoerd bij 293 rechtzoekenden en 464 advocaten. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content