Taks bedrijfswagens - "Helemaal geen herberekening nodig van 400.000 lonen"

26/03/13 om 17:25 - Bijgewerkt om 17:25

(Belga) De sociale secretariaten zullen dit jaar helemaal geen 400.000 lonen moeten herberekenen omdat de CO2-coëfficient voor bedrijfswagens nog niet bekend was. Het is immers nooit de bedoeling geweest om die retroactief toe te passen. Dat heeft staatssecretaris Hendrik Bogaert in de Kamer verzekerd. Bovendien zal de coëfficiënt de aangerekende bedrijfsvoorheffing dit jaar zelfs een klein beetje doen dalen.

Taks bedrijfswagens - "Helemaal geen herberekening nodig van 400.000 lonen"

Eerder deze maand trokken de sociale secretariaten aan de alarmbel, omdat ze de lonen van 400.000 werknemers met een bedrijfswagen niet correct konden berekenen. Ze kenden immers de nieuwe CO2-coëfficiënt nog niet die het fiscaal 'voordeel van alle aard' mee bepaalt. De secretariaten vreesden dat een herberekening van al die lonen hen 4 tot 8 miljoen euro zou kosten. Een onterechte vrees, onderstreepte Bogaert. De nieuwe CO2-coëfficiënten - die afhangen van de evolutie van de CO2-uitstoot van het wagenpark - zijn inderdaad nog niet in het Staatsblad verschenen, antwoordde hij op vragen van Veerle Wouters (N-VA) en Luk Van Biesen (Open Vld). Het is echter nooit de bedoeling geweest de aanpassing van het voordeel van alle aard retroactief toe te passen. Er zal dus helemaal geen herberekening moeten gebeuren, verzekerde de CD&V'er. Bovendien zal het aangerekende voordeel ook niet stijgen. Voor dieselmotoren, goed voor 87 procent van het bedrijfswagenpark, blijft de CO2-coëfficiënt immers dezelfde. Voor benzine-, lpg- en aardgasmotoren stijgt de gemiddelde uitstoot dan weer met een gram, waardoor "het voordeel van alle aard zelfs daalt". De aangepaste cijfers zullen pas worden toegepast op voordelen toegekend vanaf 1 april. Bogaert - die zijn voogdijminister Koen Geens verving - erkende tot slot wel dat de coëfficiënt in de toekomst best sneller bekend zou zijn. Er zal echter steeds minstens een kleine vertraging op zitten, aangezien het jaar eerst afgesloten moet zijn om te weten welke nieuwe wagens er waren. (KNS)

Onze partners