Tabaksreclame Colruyt: “prijzen zijn geen reclame”

(Belga) Volgens de advocaten van de NV Etablissementen Frans Colruyt en de NV Colruyt Group Services doen de Colruyt-warenhuizen niets verkeerds als ze kortingen geven op tabaksproducten. “De prijs van een product is geen reclame maar maakt deel uit van de verkoop,” klonk het, “en de verkoop van tabaksproducten is niet verboden. Bovendien verbiedt Europa dat aan de detailhandelaars minimumprijzen zouden opgelegd worden.”

“De prijs op de fiscale zegels wordt bepaald door de fabrikanten”, pleitte meester Herman De Bauw. “Volgens de Europese verdragen en richtlijnen kan de fabrikant aan de detailhandelaar geen minimumprijzen opleggen. Een verbod om onder de prijs op de fiscale zegel te verkopen zou dus ingaan tegen het Europees recht.” De hoeveelheidskortingen, de extra kortingen en de kortingen aan jeugdbewegingen gelden daarnaast voor alle producten, aldus de advocaat van Colruyt. “Vermelden dat die niet voor tabaksproducten gelden, zou net de aandacht trekken op tabaksproducten en net het tegenovergestelde bereiken dan wat het parket en de FOD Volksgezondheid betrachten.” Nog volgens de verdediging heeft de NV Colruyt Group Services niets te maken met de prijszetting in de warenhuizen en kan het bedrijf dan ook niet vervolgd en veroordeeld worden voor eventuele inbreuken op het verbod op tabaksreclame. De betwiste praktijken zouden tenslotte ook niet meer toegepast worden. “Bij een eventuele veroordeling zou een opschorting dan ook beter zijn dan een hoge geldboete”, besloot meester Raf Verstraeten. De rechtbank doet uitspraak op 10 mei. (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content