Syrië - Duizenden patiënten met neurotoxische symptomen behandeld in ziekenhuizen

24/08/13 om 18:50 - Bijgewerkt om 18:50

(Belga) Drie ziekenhuizen die Artsen Zonder Grenzen (AZG) ondersteunt in en rond de Syrische hoofdstad Damascus, hebben aan de organisatie gemeld dat ze woensdagochtend op drie uur tijd 3.600 patiënten met neurotoxische symptomen hebben opgenomen. Van deze patiënten zijn er 355 gestorven, zo luidt het in een persbericht.

Vanwege de grote veiligheidsrisico's hebben medewerkers van AZG de ziekenhuizen nog niet kunnen bezoeken. "Het medische personeel van de ziekenhuizen heeft gedetailleerde informatie gegeven aan dokters van Artsen Zonder Grenzen over grote aantallen patiënten die aangekomen zijn met symptomen zoals stuiptrekkingen, schuim op de mond, opengesperde pupillen, vertroebeld zicht en ademhalingsproblemen", zegt dokter Bart Janssens, Directeur Operaties bij AZG. De patiënten werden behandeld met atropine, een geneesmiddel dat dient om neurotoxische symptomen te behandelen. "AZG kan de oorzaak van deze symptomen niet wetenschappelijk bevestigen, noch aantonen wie verantwoordelijk is voor de aanval", zegt Janssens. "Maar de gerapporteerde symptomen van de patiënten, het epidemiologische patroon van het evenement, de massieve toevloed van patiënten, de afkomst van de patiënten, en de besmetting van medisch personeel en hulpverleners wijzen sterk op grote blootstelling aan een neurotoxische agent." Dit zou een inbreuk op het internationaal humanitair recht inhouden, die het gebruik van chemische en biologische wapens verbiedt, aldus nog AZG. "AZG hoopt dat onafhankelijke onderzoekers onmiddellijke toegang krijgen om te onderzoeken wat er precies gebeurd is", zegt Christopher Stokes, algemeen directeur van Artsen Zonder Grenzen. (Belga)

Onze partners