Studie: ‘NMBS rijdt trager, machinisten rijden minder dan buren’

Uit de benchmarkstudie van McKinsey blijkt de de NMBS op allerlei terreinen slechter scoort dan andere treinmaatschappijen. De gemiddelde snelheid van 57 kilometer per uur ligt lager dan bij de buren (en dan lager dan wat de NMBS vroeger presteerde). Machinisten wachten meer en rijder minder.

Als de NMBS even efficiënt wordt als haar Europese collega’s, kan ze de treinen met bijna 1.300 treinbestuurders en -begeleiders minder laten rijden, aldus de studie. Dat scenario is evenwel niet voor morgen, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad die het McKinsey-rapport konden inkijken.

De NMBS telt vandaag ruim 3.000 voltijdse treinbestuurders en ruim 2.500 treinbegeleiders. Maar als de NMBS haar efficiëntie opkrikt, dan kan het met een pak minder.

UIt de studie blijkt dat vergelijkbare Europese treinoperatoren dezelfde kilometers afleggen met 21 procent minder bestuurders en 24 procent minder begeleiders.

616 uur per jaar

Een NMBS-machinist zit gemiddeld 616 uur achter het stuur, wat neerkomt op 81 volle werkdagen. In andere landen is dat 655 uur. Daar wordt minder gewacht en meer gereden, iets wat NMBS-machinisten overigens ook zouden verkiezen.

Als de NMBS een gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen als de andere maatschappijen, zou ze evenveel treinen kunnen laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600 begeleiders minder.

Voor alle duidelijkheid, zo schrijven de kranten: de directie is helemaal niet van plan om rijdend personeel af te danken. De efficiëntiewinst is bovendien ook niet eenvoudig te halen als de snelheid zo laag blijft (onder meer door werken). Ook daardoor kan het treinpersoneel op een werkdag minder kilometers afleggen.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content