Studenten met hogere cijfers geven docent betere evaluatie

(Belga) Studenten die een hoger cijfer behalen op het examen, evalueren hun professor positiever. Ook oudere studenten, die al enkele jaren meedraaien en meer vakken van eigen keuze volgen, geven makkelijker hogere cijfers. Dat blijkt uit een onderzoek aan de Universiteit Antwerpen (UA).

Pieter Spooren onderzocht in zijn doctoraal proefschrift aan de Universiteit Antwerpen studentenevaluaties. Zowat alle hogescholen en universiteiten maken daarvan gebruik. Spooren bestudeerde onder meer welke factoren de resultaten van zo’n studentenevaluatie kunnen beïnvloeden. “Er bestaat een duidelijk verband tussen de evaluatiescore en de examenscore van een student”, stelt hij vast. “Iemand die een hoger cijfer behaalt, zal zijn professor positiever quoteren. Volgens mij heeft dat er vooral mee te maken dat studenten die veel bijleren bij een vak en daarom een goed examen afleggen, een hogere score geven.” Dat docenten die gemiddeld hogere cijfers geven, daardoor hogere evaluatiescores krijgen, is volgens Spooren niet het geval. “Ook de leeftijd van een student speelt een rol. Oudere studenten hebben meer maturiteit, kennen het hoger onderwijs en kiezen bewuster voor vakken. Daarom geven ze makkelijker hoge cijfers.” Spooren gelooft in studentenevaluaties: “Ze kunnen een grote rol spelen in de verbetering van het onderwijs. Het oordeel van de studenten is echt wel te vertrouwen. Studenten die een evaluatie invullen – aan de Universiteit Antwerpen is dat 30 tot 60 procent – doen dat heel goed en contentieus. Wel treedt onvermijdelijk een selectie-effect op, omdat studenten niet moeten deelnemen.” (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content