Studenten HUB kunnen vragen van docent per sms beantwoorden

(Belga) De Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) maakt sinds dit academiejaar gebruik van een nieuw systeem waardoor studenten tijdens de les per sms vragen kunnen stellen en antwoorden kunnen geven.

Docenten aan de HUB kunnen een stuk software, Shakespeak, toevoegen aan hun powerpoint-presentatie. Dat systeem laat hen toe multiplechoicevragen voor te leggen aan hun studenten, die daarop kunnen antwoorden via sms, Twitter of een mobiele applicatie op hun (tablet-)pc. Het resultaat van de rondvraag kan meteen getoond worden op de volgende slide. Ook laat de software toe dat de studenten via sms vragen formuleren die aan het eind van de les getoond en behandeld kunnen worden. Het systeem wordt sinds dit academiejaar gebruikt op de HUB. Docenten kunnen zelf beslissen of ze al dan niet ingaan op die mogelijkheid. “Ik denk dat er momenteel al drie à vier docenten mee aan de slag zijn”, zegt Frederik De Schrijver, adjunct-diensthoofd Informatica. “Maar we krijgen nog aanvragen binnen, dus dat aantal zal zeker nog toenemen.” Volgens De Schrijver verhoogt het systeem de mogelijkheid tot interactie in de les. “Studenten die niet graag hun hand opsteken in een volle zaal, kunnen nu wel actief deelnemen aan de lessen”, klinkt het. De kostprijs van het sms’je zorgt volgens hem niet voor een hogere drempel. “Het kost hen niet meer dan een berichtje dat ze naar hun vrienden versturen.” De Schrijver heeft geen weet van andere onderwijsinstellingen in België die gebruikmaken van het softwareprogramma. De kost van de aankoop wordt gedragen door de HUB. (OSN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content