Strengere regelgeving voor vervoer gevaarlijke stoffen via spoor

(Belga) Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een ministerieel besluit dat het vervoer van schadelijke stoffen via het spoor nog veiliger moet doen verlopen. Wagons met gevaarlijke stoffen zullen in de toekomst niet voor- of achteraan de trein, gegroepeerd of voor of achter een wagon met een bewegende lading geplaatst mogen worden. Wagons die ontvlambare vloeistoffen transporteren en die qua constructie minder stevig zijn, moeten op minimum 20 meter van wagons die gas vervoeren geplaatst worden.

De staatssecretaris neemt de beslissing naar aanleiding van het ongeval met twee goederentreinen in Godinne op 11 mei, waarbij het giftige zwavelkoolstof ontsnapte. Wathelet stelt “met in acht name van het lopende onderzoek en zonder vooruit te lopen op de oorzaken van dit ongeval” vast dat de regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke producten via het spoor verbeterd kan worden. Een werkgroep bestaande uit de FOD Mobiliteit, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS) en Infrabel is al opgericht met als opdracht voor begin juni een ontwerp van ministerieel besluit op te stellen. Met het oog op een snelle publicatie zal dit ontwerp vervolgens naar de Europese Commissie en de Raad van State gezonden worden, kondigt Wathelet nog aan in een mededeling. (OSN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content