StRaten-generaal wil viaduct omtoveren tot 'parkboulevard'

24/01/13 om 17:56 - Bijgewerkt om 17:56

(Belga) In het kader van haar Meccanotracé stelt actiegroep stRaten-generaal voor om het viaduct van Merksem niet af te breken - zoals gepland in het BAM-tracé - maar er een 'parkboulevard in de lucht' van te maken naar het voorbeeld van de New Yorkse Chelsea High Line. StRaten-generaal wil op die manier "een conflictvrije, groene verbinding voor zachte weggebruikers" creëren "als uitzichtbalkon op de stad".

Het is stilaan een traditie dat stRaten-generaal in het begin van het jaar met een nieuw luik van haar "Alternatieve Mobiliteitsplan voor Antwerpen" uitpakt. Na het Meccanotracé in 2010, het overkappingsproject in 2011 en vorig jaar een ambitieus lighttrain-netwerk, is het nu de beurt aan een nieuwe bestemming voor het Merksemse viaduct. Dat zou volgens het geplande BAM-tracé in een sleuf in de grond verdwijnen om aan te sluiten bij de Oosterweeltunnels. Voor stRaten-generaal, dat het Meccanotracé verkiest waarbij het meeste verkeer verder van Antwerpen wordt gehouden én dat pleit voor een overkapping van de ring, hoeft die afbraak niet. "De ring kan er naast het viaduct ondergronds met cut-and-covertechniek worden aangelegd, deels door het Lobroekdok en deels onder het Albertkanaal", klinkt het. De keuze voor het Meccanotracé is dan wel een noodzakelijke voorwaarde. De voordelen van de 'Groene Wapper' die het viaduct zou worden, zijn volgens stRaten-generaal naast de louter ecologische onder meer een kostprijsbesparing van 20 miljoen euro, minder verkeershinder, een groene verbinding tussen verschillende stadsdelen en de mogelijkheid tot stadsontwikkeling op sites in de buurt. (JDH)

Onze partners