Stookoliesector kan vraag na barre winter amper aan

© Belga

De lentezon gaat nog lang niet schijnen, en dus draaien verwarmingstoestellen overuren. De stookoliesector komt dan ook handen tekort om alle tanks bij klanten te vullen.

Tot de helft meer oproepen, waarvan zelfs een groot aantal noodoproepen. De stookoliecentra kunnen de vraag van klanten maar amper aan. Zeker nu de lente maar op zich laat wachten en de volgende dagen opnieuw vriesweer is voorspeld, is het er erg druk. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.

De Belgische Federatie van Brandstofhandelaars (Brafco) vraagt dan ook een wetswijziging van de rij- en rusttijden. Chauffeurs die zes dagen op rij achter het stuur zitten, en telkens 4,5 uur onafgebroken, zijn verplicht om nadien 45 uren rust op te nemen. Dat staat in een Europese verordening. “Maar als er een noodoproep binnenkomt, kunnen we niet uitrukken, of we riskeren een boete”, zegt Johan Mattart van Brafco aan Gazet van Antwerpen.

De federatie heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) aangesproken. En dat zou moeten lukken. De Europese wet laat namelijk een uitzonderingsperiode van 30 dagen toe.

De koudeprik zorgt trouwens voor technische problemen aan stookolie-installaties. Consumenten maken hun tank helemaal leeg, waardoor er lucht in de leidingen terecht komt. (EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content