‘Stiptheid bij spoor is rampzalig’

© Belga

Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) is de stiptheidsproblemen bij de NMBS beu. Reizigersorganisatie TreinTramBus treedt de minister bij en stelt dat de stiptheid nog nooit zo rampzalig was als in 2013.

2013 dreigt het slechtste jaar qua stiptheid van de NMBS te worden sinds het begin van de metingen. Als de cijfers van de eerste helft van 2013 naar het gehele jaar worden geëxtrapoleerd, daalt het percentage treinen met minder dan vijf minuten vertraging tot 85,6 procent. Bovendien zouden er tegen het einde van het jaar bijna 30.000 treinen zijn afgeschaft, dubbel zoveel als vijf jaar geleden.

Koperdiefstallen

In de Kamercommissie Infrastructuur gaf minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) toe het aanhoudende slechte nieuws over de stiptheid zelf beu te worden. “Ik heb Jo Cornu (de nieuwe topman van de NMBS) deze middag ontmoet en hem duidelijk gemaakt dat de stiptheid een van de belangrijkste, zoniet de belangrijkste, doelstelling is.”

Bij de onderhandeling van een nieuwe beheersovereenkomst belooft de minister grote aandacht voor de stiptheid. “Er moet een structurele verbetering van de cijfers komen, maar ook een grotere responsabilisering”, aldus Labille.

Het actieplan tegen koperdiefstallen werpt volgens hem wel al de eerste vruchten af. Vraagsteller Jef Van den Bergh (CD&V) was niet onder de indruk van het antwoord. “Het wordt tijd dat u niet meer enkel zegt dat u het beu bent, maar op tafel klopt en alle niveaus duidelijk maakt dat stiptheid een vorm van minimale dienstverlening is”, besloot hij.

TreinTramBus: ‘Langere reistijden zijn niet de oplossing’

TreinTramBus neemt ook op haar beurt de stiptheid bij het spoor op de korrel. Ze viseert daarbij vooral het stiptheidsplan dat in 2011 in werking trad.

“Wij willen graag weten waar het fout gaat en wat de NMBS en Infrabel gaan doen om hieraan te verhelpen”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. Hij stelt vast dat 128 punten misschien wat te veel van het goede is.

“Selecteer een aantal punten die ‘quick wins’ kunnen opleveren”, suggereert hij. Nog volgens Vanseveren “zijn langere reistijden, zoals de NMBS soms doet, niet de oplossing: hiermee worden de vertragingen enkel geïnternaliseerd”.

Nieuw transportplan

In een reactie op de klachten over de gebrekkige stiptheid geeft NMBS-woordvoerder Bart Crols toe dat de stiptheid absoluut beter moet. “Daar werken wij voortdurend aan”, aldus Crols. Het stiptheidsplan noemt hij een “levend iets” waar voortdurend aan geschaafd wordt.

Voorts benadrukt de NMBS-woordvoerder dat er tegen eind 2014 een nieuw transportplan komt. Het vorige dateert van al van 1998. “Het nieuwe transportplan en het steeds meer in gebruik nemen van nieuw materieel moeten er op middellange termijn mee voor zorgen dat de stiptheid opnieuw verbetert”, besluit Crols. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content