Stille leveringen zorgen voor maatschappelijke, economische en ecologische voordelen

23/01/12 om 10:36 - Bijgewerkt om 10:36

(Belga) Een hogere verkeersveiligheid, een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen én een betere verstandhouding met buurtbewoners zijn enkele voordelen van leveringen vóór en na de spitsuren. Dat blijkt uit de evaluatie van het PIEK-project, aldus Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Zestien winkels van distributeurs Delhaize en Colruyt uit Antwerpen, Brasschaat, Geel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Ninove, Vilvoorde en Leuven, kregen leveringen tussen 6 en 7 uur 's morgens en 19 en 23 uur 's avonds. De stille leveringen zorgden voor maatschappelijke voordelen. "Er waren geen meldingen van geluidsoverlast, er ontstond een betere verstandhouding tussen de winkels en buurtbewoners, er waren minder files en het potentieel aan (dodehoek)ongevallen daalde (tot 40%)", klinkt het. "Tot slot ervoeren chauffeurs minder stress." Een simulatiescenario van het steunpunt Goederenstromen (Universiteit Antwerpen) wees op jaarlijks 5.242 euro brandstofwinst (diesel) en 5.900 euro tijdswinst. Ecologisch werd er een CO2 besparingspotentieel berekend tussen 23 en 67 procent. De stikstof- en fijnstofuitstoot kon dalen (40%) en aardgastrucks zijn ook milieuvriendelijker dan een Euro-6-truck. De federatie voor handel en diensten COMEOS, Transport en Logistiek Vlaanderen, Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners (FEBETRA), Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) en de Vlaamse Overheid tekenden maandag een vervolgtraject. Volgens minister Crevits moet de regelgeving rond laden en lossen aangepast en uniformer worden en moet er gekeken worden naar een verbreding van het project in de distributie-, retail- en transportsector. (MVL)

Onze partners