Stichting tegen Kanker start campagne "Slimmer in de Zon"

26/06/13 om 14:22 - Bijgewerkt om 14:22

(Belga) De Stichting tegen Kanker trekt met zijn nieuwe campagne "Slimmer in de Zon" vanaf 13 juli door België met een uv-camera, waarmee iedereen gratis zijn huidschade door uv kan laten meten. Dat heeft de Stichting tegen Kanker vandaag in een persbericht bekendgemaakt.

Stichting tegen Kanker start campagne "Slimmer in de Zon"

De afkorting uv staat voor ultraviolette straling. Een overdosis uv-stralen van de zon doet de huid rood kleuren of verbranden, het kan zelfs huidkanker veroorzaken. Na de uv-meting krijgen deelnemers aan de campagne een persoonlijke score in de vorm van een foto met tips op maat. Door hun huidschade op te meten, wil de Stichting Belgische jongeren sensibiliseren en hun zongedrag in kaart brengen. Verschillende jongerenmedia zoals Q-music, StuBru, JIMtv en Flair steunen de actie. De roadshow begint op zaterdag 13 juli in het Q-Beach House te Oostende en reist dan langs een aantal locaties doorheen België. Jongeren die zich laten 'scannen', ontvangen advies op maat over hoe ze in de toekomst hun huid zo goed mogelijk kunnen beschermen. Want nu is huidkanker de meest voorkomende kanker bij jongeren tussen 15 en 29 jaar. Volgens het persbericht van de Stichting tegen Kanker neemt het aantal huidkankers jaarlijks met vijf procent toe, terwijl negentig procent van de gevallen vermeden kan worden. De campagne vestigt eveneens de aandacht op de gevaren van artificiële uv-stralen, zoals zonnebanken. Het gebruik van zonnebanken - één keer of meer per maand - kan je kans op huidkanker verhogen met meer dan vijfenzeventig procent, zo klinkt het in het persbericht van de Stichting tegen Kanker. (Belga)

Onze partners