Steeds meer studenten met functiebeperking tijdens examens

De plotse overstap geeft problemen © BELGA

Universiteiten en hogescholen zien een explosieve toename van studenten die een examen op maat afleggen, omdat ze dyslectisch of autistisch zijn, ADHD of nog een andere functiebeperking hebben.

Dat schrijft De Morgen.

Aan de KU Leuven waren er in het academiejaar 2005-2006 nog 374 studenten met een functiebeperking; in 2014-2015 was dat aantal opgelopen tot 1.455. Aan de Hogeschool Gent meldde in het academiejaar 2014-2015 bijna een op de vijf studenten (18,3 procent) dat zij of hij een functiebeperking had. Het gros daarvan verwijst naar een leerstoornis (10 procent) of een psychische functiebeperking zoals ADHD of autisme (4,79 procent). Ook bij de Universiteit Gent zien ze een duidelijke toename. In 2010 waren er 582 studenten met een bijzonder statuut, vorig academiejaar 1.127.

Maatschappelijk is er veel meer aandacht voor stoornissen en ook het aantal jongeren dat een bijzondere diagnose mee krijgt, stijgt. Sinds 2008 zijn onderwijsinstellingen in België wettelijk verplicht om redelijke aanpassingen te voorzien voor studenten met een functiebeperking. De tegemoetkomingen die de studenten krijgen, variëren van examenvragen die in een bepaald lettertype worden afgedrukt, die worden voorgelezen of extra tijd om het examen af te leggen.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content