Steeds meer gemeenten schrappen voorrang van rechts: ‘Regel veroorzaakt verwarring en ongelukken’

We moeten binnenkort in Vlaanderen misschien een stuk trager rijden. Volgend jaar wordt Vlaanderen bevoegd voor de verkeersregels. Zowat alle specialisten pleiten ervoor om de maximumsnelheid dan te verlagen van 90 tot 70 per uur op gewestwegen en van 120 tot 90 op autowegen - ook wel expreswegen genoemd. Het gaat dus niet om de autosnelwegen. © BELGA

In steeds meer gemeenten wordt de voorrang van rechts afgeschaft op drukke wegen. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. Door de verwarring die regel veroorzaakt, gebeuren veel ongelukken.

Om ongelukken te vermijden plaatsen steeds meer gemeenten borden om het verkeer in goede banen te leiden. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Het gaat meestal om kruispunten met drukke wegen of verbindinswegen tussen twee gemeenten.

‘Niet logisch’

‘Omdat het op veel plaatsen niet altijd even logisch is: als het om een drukke weg gaat waar de hoofdstroom van het verkeer over loopt, is het gek dat die stroom aan auto’s voorrang moet verlenen aan bestuurders die vanop een veel kleinere weg komen’, legt Koen Peeters van van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) uit.

Door de weginfrastructuur denken bestuurders dat het om een hoofdweg gaat. Dat veroorzaakt verwarring. Om het probleem op te lossen, zullen nog meer Stop-borden en haaientanden geplaatst moeten worden.

Volgens mobiliteitsorganisatie is het tijd om de regeling helemaal af te schaffen. ‘Het is een verouderd principte’, klinkt het daar.

‘Kost minder aan verkeersborden’

Daar is Stijn Daniels (UHasselt) het niet mee eens. ‘Het is goed dat wegebeheerders erover nadenken maar een algemene aanpassing is niet gewenst’, stelt hij in De Ochtend op Radio 1.

‘De voorrang van rechts is wel degelijk een nuttige regel’, legt hij uit. ‘Bijvoorbeeld wanneer er een duidelijk gelijke hiërarchie is van wegen die elkaar kruisen. Dat kost minder aan verkeersborden.’

‘Nooit verwarring laten bestaan’

‘Als mensen de regels op een bepaalde plaats niet correct toepassen, dan moet er iets aan gebeuren’, vindt Daniels. Op plaatsen waar een te hoog aantal bestuurders in de fout gaat, moet de signalisatie aangepast worden. Je mag in het verkeer nooit verwarring laten bestaan. Ik zou oproepen om dat geval per geval te bekijken.’

(JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content