Steeds meer Antwerpenaren doen beroep op burenbemiddeling

(Belga) Voor het derde jaar op rij heeft de Antwerpse dienst buurt- en burenbemiddeling een recordaantal aanmeldingen ontvangen. Dat blijkt uit het jaarverslag 2011, dat is voorgesteld. Opvallend is dat de meeste conflicten gemeld worden door bewoners zelf, wat er volgens buurt- en burenbemiddeling op wijst dat de dienst steeds meer bekendheid geniet. De voornaamste oorzaak voor spanningen was opnieuw geluidsoverlast. Zesentwintig procent van de dossiers doorloopt de hele procedure met een positief eindresultaat tot gevolg.

Sinds 2009 werkt de Antwerpse dienst buurt- en burenbemiddeling niet enkel meer met vaste medewerkers, maar ook met vrijwilligers. Op die manier kunnen veel meer dossiers behandeld worden. De dienst voert dan ook actief campagne, onder meer via politie en OCMW. In 2011 gebeurden er 361 aanmeldingen, tegenover 201 het jaar voordien. Augustus blijft de meest conflictgevoelige maand met 48 meldingen. Naast geluidsoverlast (29 procent) zijn pest- en scheldgedrag (18 procent) en problemen met gemeenschappelijke delen (11 procent) de meest voorkomende oorzaken van conflicten. “Samenleven blijkt zelfs in een gezin al erg moeilijk, het is logisch dat dit dan zeker het geval is in een stedelijke context met een verscheidenheid zoals we die in Antwerpen hebben”, verklaart Antwerps schepen voor Samenlevingsopbouw Güler Turan (sp.a) de nood aan een goede buurt- en burenbemiddeling. “Een kwart van de Antwerpenaren heeft bovendien geen contact met zijn buren. Hoe kunnen we dan verwachten dat ze bijvoorbeeld vriendelijk aan elkaar gaan vragen om wat minder lawaai te maken? ” (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content