Start kilometerheffing verloopt niet zonder problemen

01/04/16 om 07:24 - Bijgewerkt om 10:10

Vrachtwagenchauffeurs blokkeren in Wallonië meerdere verkeerswegen, om te protesteren tegen de invoegetreding van de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, meldt de wegenpolitie op zijn website. Dat is onder meer het geval op de E411, die ter hoogte van Achêne afgesloten is in de beide richtingen, en op meerdere bedrijvenzones in Villers-le-Bouillet, Bastenaken, Courcelles en Doornik-West. Aan de grensovergangen tussen Nederland en België staan intussen lange files van vrachtwagens waarvan de bestuurders nog snel een toestel willen kopen.

Start kilometerheffing verloopt niet zonder problemen

Kilometerheffing voor zware vrachtwagens © Belga Image

De E411 is geblokkeerd in beide richtingen in Achêne, waarschuwt de wegenpolitie. Weggebruikers in de richting Luxemburg-Brussel wordt aangeraden de autoweg te verlaten aan afrit 22 Rochefort om vervolgens de N4 te volgen. In de andere richting, moet je afrit 18 Courrière nemen en de N4 volgen. Op de N4 manifesteren vrachtwagenchauffeurs ook in Pessoux, waar de steenweg is afgesloten ter hoogte van 'Trebuchet'. De afritten Pessoux zijn afgesloten.

Verder zijn de toegangen tot meerdere bedrijvenzones geblokkeer: in Villers-le-Bouillet, op het rond punt van Herstal, in Bastenaken, in Courcelles en in Doornik-West. De vrachtwagens kunnen er inrijden maar de bedrijvenzones niet verlaten. Dat kan leiden tot files op de afritten van de autoweg, waarschuwt de politie. Er zijn filterblokkades opgeworpen op de N5 in Brûly (de grens met Frankrijk) en op de N97 in Onhaye.

Vrijdagmorgen is een ontmoeting voorzien met het kabinet van Waals minister van Begroting Christophe Lacroix (PS).

Protest

Vanaf 1 april treedt in België de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in werking. Met het systeem willen de drie gewesten meer het gebruik dan het bezit van een vrachtwagen belasten, en buitenlandse vrachtwagens laten meebetalen aan het gebruik van onze wegen.

'Deze belasting werkt niet', zo zegt Fabrice Ausloos, die een transportbedrijf in Villers-le-Bouillet beheert en een van de initiatiefnemers van de protestactie is. 'De bakjes (die op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreren, nvdr.) moeten via internet besteld worden. De geolocatie functioneert bovendien niet. Deze belasting is enorm, we zullen genoodzaakt zijn om die door te rekenen in de prijs, en dus ook aan de klant.'

Files aan grenzen

Aan de grensovergangen tussen Nederland en België op de E19, E34 en E314 staan intussen lange files van vrachtwagens waarvan de bestuurders nog snel een toestel willen kopen dat de gereden kilometers bijhoudt. Dat heeft het Vlaams Verkeerscentrum vernomen bij de politie. Zowel in de transportzone van Meer (E19), op de voormalige douaneparking van Mol-Postel (E34) en in Maasmechelen (E314) staan vrachtwagens aan te schuiven vanaf de snelweg in Nederland. Op foto's die verspreid worden via sociale media zijn lange kolonnes wachtende trucks te zien.

Het gps-toestel in kwestie, een zogenaamde On Board Unit (OBU), kan online aangekocht worden, maar ook aan automaten die onder meer aan enkele grensovergangen staan. Blijkbaar moeten heel wat vrachtwagenbestuurders zich nog een toestel aanschaffen. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1.000 euro.

Het Vlaams Verkeerscentrum raadt aan de omgeving te vermijden. Aan de grensovergangen in West-Vlaanderen worden geen problemen gemeld.

Problemen

Satellic, het bedrijf dat de OBU's levert en verdeelt, erkent de problemen van vrijdagochtend maar stelt dat die vooral te verklaren zijn door het grote aantal vrachtwagenbestuurders dat nog een toestel moet aankopen. 'Hierdoor raken de automaten op sommige locaties snel leeg', zegt woordvoerder Benoit Lempkowicz. 'We hebben heel wat mensen op de baan om overal snel nieuwe toestellen te leveren, maar dat vraagt natuurlijk wat tijd.'

Overzichtskaart van alle fysieke verkooppunten van OBU's.

Viapass, de overheidsdienst die de kilometerheffing coördineert, betreurt de problemen maar wijst eveneens naar de vrachtwagenbestuurders. 'We hebben nochtans lang vooraf gewaarschuwd dat ze een toestel moesten hebben tegen 1 april', zegt woordvoerder Edward Claessens. 'Als er zovelen tot het allerlaatste moment wachten, kan de online verkoop het natuurlijk ook niet meer bolwerken en moet je je tot een van de vele automaten wenden.'

Op sociale media klagen een aantal vrachtwagenbestuurders aan dat reeds geïnstalleerde OBU's blokkeren of foutmeldingen aangeven.

Schade verhalen

De Nederlandse vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), die eerder pleitte voor uitstel van de kilometerheffing voor vrachtwagens in België, wil onderzoeken of het mogelijk is schade door vertragingen en overlast bij de invoering van het tolsysteem te gaan verhalen, meldt het Nederlandse persagentschap ANP nog.(Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners