Live Staking bij NMBS: 'Avondspits Brussel is zwaartse van het land'

28/05/15 om 07:21 - Bijgewerkt om 18:36

De avondspits in Brussel is de zwaarste in heel het land en dat is logisch zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum, want Brussel is de meest treinafhankelijke pendelstad. Er staat in heel België rond 17u45 260 km file, in Vlaanderen 140 km. De situatie op de Buitenring is "dramatisch".

Staking bij NMBS: 'Avondspits Brussel is zwaartse van het land'

© BELGA

  • Wided Bouchrika

    38 procent treinen afgeschaft

    De avondspits op het Belgische spoorwegnet verloopt moeizamer. Achtendertig procent van de treinen is momenteel afgeschaft als gevolg van de staking van de treinbestuurdersvakbond ASTB. Dat meldde NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck kort voor 18u.

    "Dat is een gemiddeld cijfer voor het ganse net", aldus Neyrinck. Aan het begin van de avondspits reed globaal twee derde van de treinen. Dit iets slechtere cijfer dan twee uur eerder is het gevolg van een sneeuwbaleffect met beschikbaar personeel en rollend materieel. Ook het beeld in de regio's verschuift van uur tot uur, luidt het.

    De staking van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) loopt tot vrijdag 3u. Het ASTB vertegenwoordigt naar eigen zeggen een derde van de 3.800 treinbestuurders. Ze vragen met hun actie een herziening van de premieberekening en een aanpassing van de barema's na twaalf jaar anciënniteit, in plaats van achttien jaar. (Belga)

  • Wided Bouchrika

    Situatie op Buitenring Brussel is 'dramatisch'

    De avondspits in Brussel is de zwaarste in heel het land en dat is logisch zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum, want Brussel is de meest treinafhankelijke pendelstad. Er stond in heel België rond 17u45 uur 260 km file, in Vlaanderen 140 km. De situatie op de Buitenring is "dramatisch". De reistijd van het Leonard-kruispunt naar Groot-Bijgaarden neemt al bijna twee uur langer in beslag.

    Net zoals donderdagochtend begon de avondspits vroeger dan normaal. "De avondspits trok zich rond 14u30 uur al op gang. Het is opvallend druk in het centrum van Brussel, de stedelijke uitvalswegen en de kleine ring in beide richtingen", zegt Beeckman. Door een kleine aanrijding in Jette is de situatie op de Buitenring "dramatisch". Automobilisten rekenen daar best op bijna twee uur langer rijden.

    Er heerst donderdagavond op de Belgische snelwegen een "algemene drukte", maar eens Brussel uit, valt het nog relatief goed mee, zegt Beeckman, al is het drukker dan normaal op de klassieke knelpunten. Zo ook in Antwerpen, al is het daar minder druk dan in Brussel. (Belga)

  • Wided Bouchrika

    Situatie minder gunstig

    De toestand op het spoornet is donderdagnamiddag iets minder gunstig geworden. Omstreeks 15u30 reed op het ganse net twee derde van de treinen. Rond de middag reed zowat vijfenzeventig procent van de treinen.

    "Momenteel zitten we terug op twee op de drie treinen", zo meldt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck. Het regionaal beeld met de effecten van de staking van de treinbestuurdersvakbond ASTB is eveneens dynamisch. Zo worden nu een aantal regio's meer getroffen dan vanmorgen en ook soms niet, aldus de NMBS-woordvoerster.

    "Tussen Brussel en Gent of Brussel en Kortrijk rijdt één trein op twee. Tussen Antwerpen en Gent rijdt momenteel iets meer dan één op de twee, terwijl tussen Brussel en Leuven 80 procent van de treinen rijden. Tussen Brussel en Namen rijdt dan weer 30 procent van de treinen." (Belga)

  • VSOA-spoor, ACOD en ACV-Transom geven voorkeur aan sociale dialoog

    Het VSOA-Spoor (Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt) zegt de voorkeur te geven aan de sociale dialoog. "VSOA hoopt daarmee een evenwichtige vooruitgang te bereiken met betrekking tot de verschillende eisen voor alle spoorwegbedienden", klinkt het. "De eisen van de treinbestuurders aangesloten bij onze organisatie zijn een onderdeel van onze eisenbundel" voor de onderhandelingen over een sociaal protocol.

    Luc Piens van de christelijke vakbond ACV-Transom zit op dezelfde lijn. "We nemen niet deel aan de staking omdat we in paritair overleg tot oplossingen willen komen", zegt hij. "We willen tot een evenwichtig geheel komen voor alle personeelsleden."

    "Veel zaken worden momenteel behandeld in diverse werkgroepen", zegt Jean Pierre Goossens van de socialistische ACOD. "We hopen dat dat tegen midden juni leidt tot een voorstel van sociaal protocol."

    Zo'n protocol bevat de krachtlijnen van "een aantal zaken die moeten worden bijgestuurd" voor de werknemers. Dat gaat over het premiestelsel voor de treinbestuurders, maar ook over heel wat andere zaken voor andere personeelsleden.

  • Jan Herregods

    Drie kwart van de treinen rijdt

    De toestand op het spoor is donderdag rond de middag in gunstige zin geëvolueerd. "Vijfenzeventig procent van de treinen rijdt", zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck. In de ochtendspits reden door de staking van de treinbestuurdersvakbond ASTB ongeveer twee op de drie treinen.

    De woordvoerster benadrukt dat het nog te vroeg is om prognoses te doen voor de avondspits. Heel wat treinbestuurders die dan aan de slag zijn, moeten immers nog aan hun werkdag beginnen. Het hangt van hun eventuele stakingsbereidheid af in welke mate de avondspits gehinderd zal zijn. In Vlaanderen is de staking het meest voelbaar in de provincie Limburg, waar maar ongeveer de helft van de treinen rijdt. (Belga)

  • Jan Herregods

    Druk verkeer in Brussel, maar files naar hoofdstad verdwijnen

    De drukte op de Brusselse wegen is donderdag rond 10 uur nog niet weggewerkt. De staking van treinbestuurdersbond ASTB lijkt een langere ochtendspits te veroorzaken. Die begon vroeger dan gewoonlijk en duurt tot voorbij 10 uur, zo zei een woordvoerder van Brussel Mobiliteit. Het gaat om drukte op de gewoonlijke punten, in de tunnels en op de kleine ring.

    Het verkeer naar Brussel was al rond 6.15 uur problematisch, aldus woordvoerster Camille Thiry. Iets voor 10 uur zijn de voornaamste files wel verdwenen, zo is te zien op de website van Touring-Mobilis. De website van het Vlaams Verkeerscentrum wijst rond 10.30 uur nog op ongeveer 70 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. (belga)

  • Michael Ilegems

    Computerproblemen in Antwerpen-Berchem zorgen voor spoorhinder

    Bovenop de hinder als gevolg van de staking, was er donderdagochtend een technische storing in het seinhuis Antwerpen-Berchem die ervoor zorgde dat er geen treinverkeer mogelijk was vanuit Antwerpen-Berchem richting Lier en Limburg en richting Essen-Roosendaal, meldde Infrabel. De storing is inmiddels van de baan, maar er zullen nog tot de middag vertragingen zijn, aldus Infrabel.

  • Jan Herregods

    Erkende vakbonden willen via sociaal overleg tot oplossingen komen

    De erkende vakbonden bij de NMBS willen via sociaal overleg tot oplossingen komen voor een reeks issues in verband met de werknemers, zoals de premies voor treinbestuurders. Daarom hebben ze ervoor gekozen niet deel te nemen aan de stakingsactie van de niet erkende treinbestuurdersvakbond ASTB.

    "Veel zaken worden momenteel behandeld in diverse werkgroepen", zegt Jean Pierre Goossens van de socialistische ACOD. "We hopen dat dat tegen midden juni leidt tot een voorstel van sociaal protocol." Zo'n protocol bevat de krachtlijnen van "een aantal zaken die moeten worden bijgestuurd" voor de werknemers. Dat gaat over het premiestelsel voor de treinbestuurders, maar ook over heel wat andere zaken voor andere personeelsleden.

    Luc Piens van de christelijke vakbond ACV-Transom zit op dezelfde lijn. "We nemen niet deel aan de staking omdat we in paritair overleg tot oplossingen willen komen", zegt hij. "We willen tot een evenwichtig geheel komen voor alle personeelsleden."

    ACOD'er Goossens voegt nog toe dat de impact van de staking "lijkt mee te vallen". Volgens de laatste stand van zaken die de NMBS meegaf, rijden twee op de drie treinen. "We hebben onze verantwoordelijkheid genomen en zijn op het terrein ons standpunt gaan uitleggen", aldus Goossens.

    De NMBS zelf riep vorige week de treinbestuurders uitdrukkelijk op om niet deel te nemen aan de staking, "maar de verdere besprekingen over een globaal sociaal akkoord een kans te geven en te denken aan de reizigers".

    Volgens de spoorwegmaatschappij stelt het ASTB "onredelijke eisen" inzake premies en loonbarema's, die het bedrijf 15 miljoen euro per jaar zouden kosten. Van de benchmarking-studie waarover donderdag sprake in De Standaard, zijn de vakbonden nog niet op de hoogte. (Belga)

  • Jan Herregods

    'Recht op staken afwegen tegen andere rechten'

    Egbert Lachaert (Open VLD) gaf in De Ochtend extra tekst en uitleg over zijn voorstel om een systeem van minimale dienstverlening uit te werken.

  • Simon Demeulemeester

    Vroegere ochtendspits, maar geen extreme drukte

    De ochtendspits is donderdagochtend vroeger dan op een normale dag op gang gekomen, ten gevolge van de staking van machinistenbond ASTB.

    Rond 7 uur bedraagt de wachttijd op de snelwegen van Gent en Limburg naar Brussel ongeveer 45 minuten en staat in België zowat 170 kilometer file. Dat is meer dan gemiddeld, maar niet extreem, zei woordvoerder Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

    "Het gaat om een vergelijkbaar effect met een algemene treinstaking", aldus Beeckman. "De staking was goed aangekondigd en mensen hebben hun voorbereidingen getroffen." De drukte is vroeger op gang gekomen. Zo was het tussen 6 en 7 uur al drukker dan normaal. Beeckman wijst op mensen die vroeger vertrokken naar Brussel, aangevuld met mensen die geen afspraken hebben kunnen maken met hun werkgever om bijvoorbeeld thuis te werken. Beeckman verwacht de piek op de snelwegen rond 8 uur. In de hoofdstad zelf zal het nog iets langer druk blijven. (Belga)

  • Simon Demeulemeester

    '1 op 3 treinen geschrapt'

    Volgens de VRT is op dit moment 1 op 3 van de treinen geschrapt. Eerder deze ochtend was dat nog 2 op 3.

  • Simon Demeulemeester

    'Files naar Brussel vroeger op gang gekomen'

  • Simon Demeulemeester

    Twee derde van de treinen rijdt

    Door de staking van de machinistenbond ASTB reed donderdagochtend omstreeks 6.15 uur twee derde van de treinen. Dat meldt woordvoerster Frieke Neyrinck van de NMBS. Er zijn geen sporen of stations geblokkeerd, aldus nog de woordvoerster.

    Over het hele land zijn er treinen die niet rijden. De NMBS verwacht dat de situatie tijdens de ochtendspits nog zal evolueren. Dat hangt af van de bestuurders die al dan niet beslissen te rijden.

  • Simon Demeulemeester

    Spoorverkeer zwaar verstoord rond 5.30

    Het spoorverkeer was donderdagochtend zwaar verstoord als gevolg van de staking van machinistenbond ASTB. Omstreeks 5.30 uur was ongeveer 40 procent van de treinen afgeschaft, zegt een woordvoerster van de NMBS. "Geen enkele regio is gespaard".

    "Sommige bestuurders zijn vertrokken, maar de situatie verschilt van stelplaats tot stelplaats."

    Men verwacht in de loop van de dag nog wijzigingen. De ASTB vertegenwoordigt naar eigen zeggen een derde van de 3.800 treinbestuurders. Ze vragen met hun actie een herziening van de premieberekening en een aanpassing van de barema's na twaalf jaar anciënniteit, in plaats van achttien jaar.

Onze partners