'Stakers NMBS zijn besparingen kotsbeu'

20/12/11 om 16:46 - Bijgewerkt om 16:46

'Treinreizigers zien iemand met een geel vestje van de NMBS lopen en ze denken dat ze meteen hun beklag mogen doen.' Jean-Pierre Goossens, algemeen secretaris van het spoor bij het ACOD reageert emotioneel op de toenemende kritiek op de NMBS-werknemers die van een dagje staking bijna een week extra kerstvakantie lijken te maken.

'Stakers NMBS zijn besparingen kotsbeu'

© Belga

De staking bij de openbare diensten zorgt voor toenemend ongenoegen. Werkgeversorganisaties en de reizigersvereniging TreinTramBus vinden dat de staking onverantwoord is en op sociale netwerken groeit het protest. Een gesprek met Jean-Pierre Goossens, algemeen secretaris van het spoor bij het ACOD.

Naast de staking op donderdag, worden er nog heel de week problemen verwacht bij de spoorwegmaatschappij NMBS. Heeft u begrip voor de reizigers die gefrustreerd zijn?

Jean-Pierre Goossens: Natuurlijk hebben wij daar begrip voor. Maar zij moeten ook onze situatie begrijpen. Er worden zomaar dingen afgesproken zonder dat wij daar enige inspraak in hebben. Als er dan geruchten circuleren dat de statutaire betrekking zou afgeschaft worden, dan willen wij duidelijkheid daaromtrent. Hoe verwacht je anders dat wij onze werknemers, die heel ontevreden zijn, in bedwang houden? Zij worden verantwoordelijk gesteld voor vertragingen en technische problemen, terwijl dat helemaal niet hun fout is. Er zijn gewoon te weinig werknemers.

Er was eerst sprake van enkel donderdag, maar bij de spoorwegen is er nu hinder sinds dinsdag en het zou aanslepen tot Kerstmis. Dat is bijna een hele week, terwijl de andere sectoren zich toch enkel beperken tot donderdag. Is dat echt nodig?

Jean-Pierre Goossens: De Franstalige spoorwerknemers zijn dinsdag beginnen staken, omdat zij het al langer beu zijn. Ze willen hun punt duidelijk maken naar minister van overheidsbedrijven Magnette. Daardoor waren er ook al problemen in Vlaanderen.

Is het niet gewoon een poging om de Kerstvakantie wat te vervroegen?

Jean-Pierre Goossens: Nee! Dat is veel te simplistisch gesteld. De meeste werknemers hebben zelfs geen kerstvakantie. Ze zijn het beu om misbruikt te worden door het bestuur en beschuldigd te worden door elke reiziger die vertraging heeft. Mensen zien iemand in zo'n geel vestje met 'B' erop en denken dat ze hun beklag kunnen doen, terwijl de werknemers niet kunnen helpen dat er een toestel in panne is gevallen of een trein vertraging heeft.

De vertragingen hebben al voor veel frustraties gezorgd bij pendelaars. Is deze staking dan niet extra slecht voor het (gebrek) aan vertrouwen dat men heeft in de NMBS?

Jean-Pierre Goossens: Er moet geen wantrouwen zijn in de werknemers, maar wel in het bestuur en daar proberen wij ook iets aan te doen. Voor alle duidelijkheid, wij verdedigen de belangen van de werknemers, niet van de hoge pieten die alsmaar meer willen besparen. Meneer Descheemaecker is diegene die verantwoordelijk is voor alle problemen. Een voorbeeld: enkele jaren geleden was er een bepaalde procedure die ervoor zorgde dat een trein die in panne was gevallen, onmiddellijk werd weggesleept. Maar wegens besparingen hebben ze deze procedure afgeschaft. De voorbije twee jaar hebben we al enorme hinder ondervonden, het duurt nu 2 tot 3 uur om een in panne gevallen toestel van de sporen te halen. Er zijn veel te weinig mensen ter beschikking en dat zou men nog eens de statutaire betrekking willen afschaffen. Het personeel is het kotsbeu!

Wat wilt u eigenlijk bereiken met deze staking?

Jean-Pierre Goossens: Aandacht van de beleidsmensen en ervoor zorgen dat er serieus overleg kan gepleegd worden waar wij wel in betrokken zijn. Als ze kunnen overleggen met de ondernemingssvakbonden - wat ze hebben gedaan - dat kunnen ze ook eerst overleggen met ons. Ik bedoel dan ook serieus overleg en niet op de hoogte gebracht worden via Twitter.

Wat vindt u van al de kritiek die er al is gekomen op de staking? Jean-Pierre Goossens: Ik vind dat jammer. Wij hebben het recht om onze werknemers te verdedigen, net zoals alle andere vakbondsondernemingen. Maar het lijkt alsof er op de NMBS altijd het meest kritiek komt. Veel arbeiders bij de spoorweg zijn jong begonnen en hebben soms geen hoger diploma. Zij werken al 42 jaar. Ik raad ministers aan om eens een dag mee te lopen, ze zouden niet willen ruilen denk ik. (RDM)

Onze partners