Stadsbestuur draagt steentje bij aan heraanleg Antwerpse Leien

(Belga) Het Antwerpse stadsbestuur reageert tevreden op de beslissing van de Vlaamse regering om het licht op groen te zetten voor het mobiliteitsproject Brabo 2. Dat houdt onder meer de heraanleg van de noordelijke Leien en het Operaplein in, samen met het aanleggen van een tramverbinding naar het Eilandje en het district Ekeren. Antwerpen draagt 24,5 miljoen bij van de totale kostprijs van 401 miljoen euro, voornamelijk via het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (GAPA).

Aangezien de Leien onderdeel zijn van een gewestweg (N1), zijn de meeste kosten voor rekening van Vlaanderen. De stad Antwerpen investeert volgens schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout, ondanks zijn overstap naar N-VA nog steeds onafhankelijk schepen, wel mee in het project via GAPA. Burgemeester Patrick Janssens (sp.a) toonde zich net als Van Campenhout erg tevreden over het definitieve startschot voor Brabo 2. “”Met de beslissing over het Brabo 2 project wordt opnieuw een belangrijke stap gezet in de realisatie van het masterplan 2020”, aldus Janssens. Blikvanger van Brabo 2 is het ondergrondse station Operaplein, naar het ontwerp van de Catalaanse architect De Sola Morales. Het station moet het centrale knooppunt worden voor openbaar vervoer in de Scheldestad. De omgeving ervan wordt autoluw, aangezien het autoverkeer van de Leien er ondergronds zal gaan. Ten noorden van het Operaplein wordt 10 kilometer extra tramnet aangelegd richting Eilandje en Ekeren. Er wordt nu een bestek opgemaakt, de eigenlijke werken zouden dan starten in 2013. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content