Staatssecretaris Sleurs wil opnieuw bezoekers naar federale musea lokken

26/04/16 om 08:56 - Bijgewerkt om 08:56

Bron: Belga

(Belga) Staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Elke Sleurs (N-VA) wil opnieuw meer bezoekers naar drie federale musea en het Planetarium lokken. Als gevolg van de aanslagen in Parijs en Brussel en de terreurdreiging zijn de bezoekersaantallen fors teruggevallen. De staatssecretaris voorziet daarom 170.000 euro voor extra promotie van de instellingen.

Staatssecretaris Sleurs wil opnieuw bezoekers naar federale musea lokken

Staatssecretaris Sleurs wil opnieuw bezoekers naar federale musea lokken © BELGA

Het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN), de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) in het Jubelpark en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten aan de Kunstberg (KMSKB) krijgen elk 50.000 euro. Voor het Planetarium is 20.000 euro voorzien. "De musea in Brussel hebben erg te lijden onder de aanslagen en de terreurdreiging", licht de staatssecretaris toe. "In het KMSK bijvoorbeeld zijn de bezoekersaantallen met 40 procent gedaald, maar ook in de andere musea is de daling pertinent." Sleurs wil de musea niet in de kou laten staan. "Met gerichte promotiecampagnes zullen we het publiek opnieuw warm maken voor de musea en de publiekswerking opnieuw omhoog krikken." Het KBIN gaat bijvoorbeeld aan de slag met een "photo- en videobooth". Bezoekers kunnen daarmee getuigen op foto en video, wat dan kan gedeeld worden op de sociale media. Er komen ook postkaarten en reductiekaarten en advertenties in de nationale gedrukte pers. De KMKG maken een media- en evenementencampagne op maat van de verschillende sites van het museum. Voor het Jubelpark wordt een museumtrailer opgemaakt en komt er een regionale televisiecampagne. Het Muziekinstrumentenmuseum krijgt een re-enactment activiteit die bekend gemaakt wordt via radio en de sociale media. In de Hallepoort wordt een middeleeuwse themadag georganiseerd. De KMSKB zullen de ondersteuning gebruiken voor bus- en tramadvertenties, terwijl het Planetarium van Laken een mediacampagne in diverse bioscopen houdt. (Belga)

Onze partners