Sporen tussen België en Nederland fors duurder

© Belga

De huidige Beneluxtrein op het traject Brussel-Amsterdam wordt binnenkort omgeruild voor de snellere en dus duurdere Fyra. Maar ook de ’trage trein’ tussen België en Nederland wordt fors duurder.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) verhogen de prijzen voor retour-kaartjes naar België via Roosendaal vanaf 9 december. Dat komt omdat het voordelige weekendretour en het superdagretour (vanaf 9u) worden afgeschaft. Een weekendretour wordt dan gemiddeld 67 procent duurder, de prijzen voor een dagretour stijgen met tussen de 45 en de 60 procent.

Aan de prijzen voor enkele reizen verandert niets. De Nederlandse reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV heeft een klacht bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ingediend over de NS.

Hogesnelheidstrein

Eerder diende de organisatie al klacht in toen de vervoerder een aantal binnenlandse treinen had geschrapt en in plaats daarvan dochteronderneming HSA zogenoemde Fyra-treinen op de trajecten liet rijden. De reis van Amsterdam naar Brussel duurt dan geen drie uur meer maar slechts twee uur.

Volgens treinreiziger.nl worden ook die treinkaartjes fors duurder. “Een enkeltje van Amsterdam naar Brussel kost dan geen 40,40 euro maar 54 euro”.

De NMBS ontkent. “Het huidige basistarief voor de Benelux-trein bedraagt 40 euro”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Dat wordt vergeleken met het duurste tarief van de Fyra, namelijk 54 euro. Dat is niet correct. Het zogenaamde ‘supersaver’ tarief -de goedkoopste prijs uit het Fyra- is er vanaf 25 euro voor meer dan voldoende zitplaatsen, met die kanttekening dat wel minstens zeven dagen op voorhand moet geboekt worden”.

“Bovendien ben je met de Fyra op twee uur van Amsterdam in Brussel. Dat is drie kwartier tijdswinst, met veel meer comfort in vergelijking met de huidige Benelux”.

De nieuwe internationale HST-treindienst tussen Brussel en Amsterdam start vanaf december, in eerste instantie met 10 ritten heen en terug. Daarna zal het aanbod geleidelijk uitgebreid worden. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content