Spoorveiligheid verbeterd sinds drama van Buizingen

(Belga) Er wordt vooruitgang geboekt op het vlak van de veiligheid op de Belgische spoorwegen. Dat hebben de toplui van Infrabel, NMBS en de NMBS-holding woensdag betoogd in de bijzondere Kamercommissie voor de spoorveiligheid die werd opgericht na het dramatische ongeval in Buizingen.

In de commissie maakten de toplui van de drie spoorbedrijven een stand van zaken op over de uitrol van TBL1+. Dit veiligheidssysteem is intussen geïnstalleerd op bijna negentig procent van het spoornet en op bijna alle locomotieven van de NMBS. Marc Descheemaeker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, wees op de inspanningen die sinds het drama van Buizingen zijn gedaan op het vlak van de opleiding van treinbestuurders en de herorganisatie van hun werk. Die aanpassing van de werkorganisatie, die de risico’s moet beperken, vond plaats zonder sociale spanningen. De spoorbazen moesten wel erkennen dat er nog steeds evenveel treinen door het rode licht rijden als in 2010. Wel daalde het aantal zogenaamde gevaarlijke overschrijdingen -wanneer de trein door het rood rijdt op een hoofdweg met een snelheid van minstens 40 kilometer per uur- met 30 procent, aldus Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van Infrabel. Het treinongeval nabij Buizingen in februari 2010 eiste 19 mensenlevens. (BENOIT DOPPAGNE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content