Spoorbonden hebben vragen bij hervormingsnota Magnette

© Belga
Simon Demeulemeester

De spoorbonden hebben vragen bij de hervormingsnota van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. Die reageerde dan weer ‘lauw’ op de visietekst van de bonden.

De hervormingsnota die minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette overhandigde aan de spoorbonden, werpt nog veel vragen op bij de achterban. Dat blijkt na consultatie tussen de spoorbonden en hun leden. De komende dagen buigen de vakbonden zich verder over de tekst, en begin januari wordt een interne informatiecampagne opgezet voor het personeel. Dat is vernomen bij de spoorbonden.

Vooreerst zeggen de vakbonden zich “gepakt” te voelen door de laattijdige aankondiging van de ontmoeting met de minister, klinkt het. De hervormingsnota verdedigen bij de achterban, was “niet gemakkelijk”, zegt Jean-Pierre Goossens van ACOD. “We hebben er akte van genomen, en wat
er nu voorligt, is niet aanvaard”, benadrukt Goossens.

Zo zitten verschillende vakbondsleden nog met vele vragen over HR Rail, een nieuw bedrijf dat in de toekomst alle spoorpersoneel moet tewerkstellen. “Er staan nu een aantal intenties geformuleerd in de tekst van Magnette, maar over hoe die zullen worden uitgeschreven en concreet worden uitgewerkt, rijzen nog veel vragen”, licht Luc Piens van ACV Transcom toe.

“HR Rail mag geen aanhangsel zijn van de twee bedrijven”, waarschuwt hij. De garantie op continuïteit van die entiteit moet nog duidelijker aangegeven worden, stelt Piens.

Ontgoocheld over ‘lauwe reactie’ op visienota

Ook zijn de spoorbonden ontgoocheld over de lauwe reactie van Magnette op de visietekst van de vakbonden, die ze hem eind november overhandigden. Daarin pleiten de bonden voor een geïntegreerde structuur, zich baserend op evoluties in de buurlanden en wetenschappelijke studies.

Maar toch zien de bonden ook enkele positieve zaken in de nota van Magnette, zoals de constructie waarbij de staat meer zeggenschap krijgt in aanslepende dossiers (zoals de personeelrestaurants), of de exclusieve bevoegdheid voor de NMBS om te beslissen of treinen al dan niet rijden of afgelast worden. “Dergelijke zaken hebben we verdedigd. Zonder positieve zaken zouden we naar buiten gekomen zijn met een stakingsaanzegging”, meent Goossens.

Kernkabinet

Vrijdag 21 december trekt minister Magnette met de voorgelegde aandachtspunten naar het kernkabinet. De bonden hopen dat hij daar een mandaat krijgt om verder te onderhandelen. Op 10 januari organiseren de bonden een interne informatiecampagne om het personeel uitgebreid in te lichten over wat er in de hervormingstekst staat.

Op 15 januari is vervolgens een nieuwe vergadering met de bevoegde minister gepland, waarop de vakbonden antwoorden hopen te krijgen op de hangende vragen. “Als er dan geen verschuivingen zijn, zullen acties niet uitgesloten zijn”, aldus ACOD.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content