Spoorbaas Marc Descheemaecker wil af van holding

19/04/12 om 07:25 - Bijgewerkt om 07:25

(Belga) Marc Descheemaecker, de ceo van spoorwegmaatschappij NMBS, wil dat de NMBS-Holding verdwijnt. Dat laat hij verstaan in een schriftelijk advies aan het parlement, schrijft De Standaard.

"Ik stel vast dat zowat alle spoorwegondernemingen die iets kleiner, even groot, of zelfs significant groter zijn dan de NMBS-groep, het model van volledige scheiding in twee ondernemingen hebben aangenomen, of lijken te zullen aannemen", schrijft Marc Descheemaecker in een brief aan Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), de voorzitster van de commissie voor de Overheidsbedrijven. Die kamercommissie heeft aan alle toplui van de NMBS-groep gevraagd om hun visie over de ideale structuur op papier te zetten. Bijna iedereen is het erover eens: de huidige structuur van de NMBS-groep werkt niet. De splitsing van de ooit monolithische NMBS heeft geleid tot een soms onlogische versnippering van bevoegdheden. In 2005 werd de NMBS gesplitst in drie stukken. Een spoorwegmaatschappij NMBS, een infrastructuurbeheerder Infrabel en daarboven een NMBS-Holding. Dat de structuur verandert, staat vast. Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) wil in de loop van juni zijn voorstel voor een nieuwe structuur klaar hebben. Intussen is de kamercommissie Overheidsbedrijven al gestart met een hele rist hoorzittingen. Volgens Descheemaecker zijn alle zogenaamde stakeholders gediend bij een splitsing in twee: spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel. De reiziger is erbij gebaat want een duidelijke structuur zorgt voor een betere dienstverlening. En ook de belastingbetaler zou bij een tweedeling gebaat zijn. "Een afschaffing van de huidige structuur met drie beheersovereenkomsten zou een kostenbesparing van 100 miljoen euro kunnen opleveren", schrijft Descheemaecker. (TVP)

Onze partners