SP.A: Vlaamse overheid kiest te snel voor vliegtuig bij internationale dienstreizen

28/10/17 om 05:05 - Bijgewerkt om 05:04

Bron: Belga

De Vlaamse overheid maakte in 2016 in totaal 1.245 keer gebruik van het vliegtuig voor dienstreizen. Dat is gemiddeld vijf vliegtuigreizen per werkdag. Te vaak kiest de overheid ook bij korte verplaatsingen naar Parijs of Londen voor het vliegtuig. Dat kan duurzamer, meent Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A).

SP.A: Vlaamse overheid kiest te snel voor vliegtuig bij internationale dienstreizen

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) meent dat dienstreizen van de Vlaamse overheid duurzamer kunnen. © Belga Image

De Vlaamse overheid maakte in 2016 in totaal 1.245 keer gebruik van het vliegtuig voor dienstreizen. Dat is gemiddeld vijf vliegtuigreizen per werkdag. Te vaak kiest de overheid ook bij korte verplaatsingen naar Parijs of Londen voor het vliegtuig. Dat kan duurzamer, meent Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A), die de cijfers heeft opgevraagd bij minister-president Geert Bourgeois (N-VA). SP.A dringt aan op een duurzaamheidtoets bij internationale dienstreizen van de Vlaamse overheid.

Op zich heeft oppositiepartij sp.a geen probleem met buitenlandse dienstreizen. Die internationale verplaatsingen zijn voor Vlaanderen vaak nuttig en nodig. 'Maar ze kunnen wel duurzamer', zegt Vandenbroucke na analyse van de cijfers.

Uit die cijfers blijkt dat er gemiddeld vijf keer per werkdag iemand van de Vlaamse overheid op het vliegtuig stapt. Dat gebeurt niet alleen voor verre buitenlandse reizen, maar ook voor verplaatsingen naar bijvoorbeeld Londen, Parijs, Frankfurt of Rotterdam. 'De reflex om de trein te nemen zit duidelijk nog onvoldoende ingebakken bij het organiseren van buitenlandse dienstreizen', stelt Vandenbroucke.

In totaal telt de SP.A'er 82 vliegtuigverplaatsingen naar bestemmingen die op minder dan zes uur met de trein te bereiken zijn. De trein is in die gevallen een duurzamer alternatief.

Vandenbroucke pleit daarom voor een 'duurzaamheidstoets' voor internationale dienstreizen bij de Vlaamse overheid. Hij spreekt daarbij van de 'drie V's': vermijden van uitstoot, verminderen van uitstoot en de vervuiler betaalt voor niet-vermijdbare uitstoot.

Vandenbroucke: 'Kijk eerst of je een verplaatsing kan vermijden door gebruik te maken van video-streaming of conference calling. Is een verplaatsing nodig, kies dan consequent voor de trein als de bestemming op minder dan zes uur reizen ligt. De CO2-uitstoot van een trein is tot 20 keer lager dan die van een vliegtuig. Is een vliegtuigreis nodig, dan moet er een compensatiebedrag gestort worden in een klimaatfonds van de Verenigde Naties.'

Vandenbroucke heeft die suggestie in een voorstel van resolutie gegoten.

Onze partners