Sp.a in verweer tegen besparingsplannen De Lijn in Gent

(Belga) Vlaams parlementslid en Gentenaar Jan Roegiers (sp.a) is niet te spreken over de plannen van De Lijn om het nachtnet in Gent af te schaffen en om te snoeien in het laatavondaanbod. “Willen minister Crevits en De Lijn nu echt dat iedereen terug in de auto kruipt?”, vraagt Roegiers zich af op Facebook. Bij De Lijn verdedigt men de besparingsplannen.

Ook in Gent zullen de besparingsplannen van De Lijn zich laten voelen. “Om 42 miljoen te kunnen besparen in het aanbod is het hele net geanalyseerd, ook in Gent. We hebben daarbij gekeken naar het aanbod met de hoogste kosten en de laagste bezettingsgraad en dan komen het nachtnet en het laatavondaanbod in het vizier”, legt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van De Lijn Oost-Vlaanderen, uit. De voorstellen over die besparingen liggen nu op tafel. De sp.a ziet ze alvast niet zitten. “Wij betreuren de voorgestelde afschaffing van het nachtnet. Daardoor moedig je mensen aan om opnieuw de auto te gebruiken om uit te gaan in het weekend. Gezien het hoge aantal weekendongevallen bij jongeren is het zeker geen goed idee”, zegt Jan Roegiers aan Belga. De sp.a’er vindt dat het Gentse nachtnet onvoldoende is afgestemd op het uitgaansleven en net daardoor onderbenut blijft. Roegiers ziet andere besparingsmogelijkheden. “Maak werk van een betere doorstroming. Door de verkeerslichten op lijn 4 bijvoorbeeld beter op elkaar af te stellen kunnen er twee trams per dag worden bespaard’, zegt hij. “Wij steunen het pleidooi voor maatregelen ter verbetering van de doorstroming, maar dan moet bijvoorbeeld ook de wegbeheerder meekunnen. Bovendien volstaan doorstromingsmaatregelen niet om de beoogde besparingen te bereiken”, reageert Colbrandt van De Lijn. “Als we niet zouden besparen op ons nachtaanbod, dan moeten we gaan snoeien op aanbod tijdens de week en worden meer reizigers getroffen”, verduidelijkt ze nog. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content