Snelheidsduivels zijn vooral jongeren en mannen

20/04/15 om 15:19 - Bijgewerkt om 15:19

Gemiddeld worden er in ons land 9.166 voertuigen per dag geflitst. Vooral mannen en jongeren geven toe dat ze af en toe snelheidsovertredingen begaan.

Snelheidsduivels zijn vooral jongeren en mannen

© iStockphoto

Vooral mannen en jongeren geven toe dat ze af en toe snelheidsovertredingen begaan. Dat blijkt uit een bevraging die het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) organiseerde. De resultaten werden maandag op het Circuit Zolder voorgesteld door federaal minister van Mobiliteit Snelheidsduivels zijn vooral jongeren en mannen

Jacqueline Galant (MR), die zelf op het circuit in een auto stapte om aan te tonen dat te hoge snelheid leidt tot langere remafstanden en dus ook tot meer verkeersslachtoffers.

Meeste overtreders op de snelweg

Gemiddeld worden er in ons land 9.166 voertuigen per dag geflitst. Dat mag volgens het BIVV niet verbazen, aangezien 94 procent van de chauffeurs toegeeft wel eens te snel te rijden. Vooral in de schoolomgevingen (zone 30) lapt 90 pct van de ondervraagden de snelheidsbeperking soms aan zijn laars. Alleen op wegen waar maximaal 90 kilometer per uur mag worden gereden en op de autosnelwegen zijn er meer chauffeurs die zich aan de limieten houden dan zij die wel eens durven zondigen.

De indeling naar leeftijdsgroepen leert dat vooral bestuurders tussen 18 en 29 jaar af en toe te snel rijden. De ouderen (+63 jaar) rijden in alle zones het minst vaak te snel. Op de snelwegen is de groep van overtreders het grootst tussen 30 en 38 jaar. Naargelang het geslacht, zijn de mannen de grootste snelheidsduivels, en dit in alle zones (beperkingen tot 30, 50, 70 en 120 kilometer per uur). Op de snelweg is het verschil tussen mannen en vrouwen het grootst. Waar een beperkte snelheid is toegelaten (zone 30) doen de dames het bijna even slecht.

Impact op remafstand

Minister van Mobiliteit Galant wil met campagnes en controles het aantal overtredingen terugdringen. "Het doel van de snelheidscontroles is niet om de staatskas te vullen, maar om het aantal pv's, en dus ook het aantal verkeersslachtoffers te verminderen", aldus de minister. Om aan te tonen dat zelfs kleine snelheidsovertredingen een grote impact hebben op de remafstand, en dus ook op het aantal slachtoffers, reed de minister op Circuit Zolder mee in een wagen die tegen diverse snelheden de remafstand liet opmeten. (Belga/JH)

Onze partners