Sms-diensten leven nog steeds de regels niet na

(Belga) Ruim een jaar nadat nieuwe regels van kracht gingen voor de betalende sms-diensten, zijn overtredingen volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop nog steeds schering en inslag. “We willen dat de code geen dode letter blijft”, zegt Ivo Mechels van T-A. “We hebben ook voorstellen om de code te vervolmaken.”

Op 1 juli vorig jaar, “na heel wat vertraging”, gingen de nieuwe regels van kracht voor betalende sms-diensten zoals spelletjes, chatten, astrologie en wedstrijden. De regels werden gebundeld in een ethische code. Zo moeten bijvoorbeeld de tarieven duidelijk vermeld worden en kan de gebruiker het sms’en stopzetten door “STOP” te sms’en. Een ethische commissie moet problemen met de sms-diensten nagaan. Maar een steekproef van Test-Aankoop toont dat geen enkele van de geteste diensten de code volledig naleeft, luidt het in een persbericht. “De lijst van tekortkomingen is lang, gaande van ontbrekende gegevens over de aanbieder tot de ontvangst van ongevraagde betalende sms’en.” T-A wil daarom dat de ethische commissie de hele sector doorlicht en alle sms-diensten die de regels niet volgen, opdoekt. Ook moeten gsm-providers overtreders bannen op hun netwerk. De organisatie stelt ook een aanpassing van de code voor, bijvoorbeeld de STOP-sms gratis maken en de verwittiging bij een overschrijding van 10 euro kosten, of een veelvoud, te veralgemenen. Ivo Mechels voegt eraan toe al contact gehad te hebben met het kabinet van minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a). “Dit gaan we daar ook bespreken.” (DTM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content