Smet wil komaf maken met stereotypen in schoolboeken

25/05/11 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

Het lesmateriaal voor het lager onderwijs in Vlaanderen staat nog steeds bol van mannelijke personages en heterogezinnen, zo blijkt uit een onderzoek.

Smet wil komaf maken met stereotypen in schoolboeken

Uit een onderzoek dat holebifederatie Cavaria uitvoerde op vraag van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet blijkt dat vrouwen met een beroep of holebigezinnen zelden voorkomen in schoolboeken.

Cavaria nam voor het onderzoek 52 werkboekjes 'taal' door van het tweede tot het zesde leerjaar. Per boekje ging de federatie na hoe mannelijke en vrouwelijke personages werden afgebeeld en in hoeverre er aandacht is voor het holebithema.

In totaal trof Cavaria 53 procent mannelijke personages aan, tegenover 38 procent vrouwelijke en 7 procent genderneutrale personages. Bij de 451 personages in een beroepsfuncties ging het om 331 mannen en slechts 120 vrouwen. Mannelijke personages sporten ook meer, terwijl de vrouwen vaker een kind of baby bij zich dragen.

Vrouwen met eten

De gezinssituaties doken dan weer op in vele variaties, maar in alle gescreende boeken kwam slechts één lesbisch gezin voor. Vrouwen werden vaker met eten afgebeeld, gereedschap komt dan weer vaker voor bij de mannelijke figuren. Opvallend is wel dat keukengerei ongeveer gelijk verdeeld is.

De minister heeft voor de educatieve uitgeverijen een checklist klaar "met tips om het beter te doen". Als minister van Gelijke Kansen en Onderwijs is het bewerkstelligen van een genuanceerde en niet-stereotyperende beeldvorming voor mij een absolute prioriteit", verduidelijkte Smet bij de voorstelling.

Hij wil de uitgeverijen actief ondersteunen en stelde tevreden vast dat zij daar "heel erg voor open staan". (Belga/TE)

Onze partners