Sluiting NMBS-loketten "stevige achteruitgang"

15/07/11 om 08:12 - Bijgewerkt om 08:11

De NMBS sluit volgend jaar de loketten in 38 Belgische stations. Over het mogelijke schrappen van secundaire treinlijnen is nog niets beslist.

Sluiting NMBS-loketten "stevige achteruitgang"

Reizigersvereniging TreinTramBus vindt de sluiting van de loketten in 38 stations "een stevige achteruitgang" in de dienstverlening van de NMBS.
Uit een enquête die de vereniging eerder dit jaar hield, bleek dat 66 procent van de ondervraagden zijn treinticket liefst aan het loket koopt en dat 82 procent loketten in het vertrekstation nodig vindt.

De loketten in de stations zouden wel pas worden gesloten als er ticketautomaten zijn geïnstalleerd. Ook moet de wachtzaal toegankelijk blijven en moet de NMBS sociaal overleg voeren om de loketbedienden elders onderdak te bieden.

"Een automaat kan nooit evenveel informatie geven als een loketbediende. Mensen vrezen dan ook dat de automaat hen met het verkeerde ticket opscheept", zegt Kees Smilde, woordvoerder van TreinTramBus.

Reizigers niet treffen TreinTramBus pleit voluit voor het behoud van de loketten, ook in zoveel mogelijk kleine stations, en als dat niet overal haalbaar is, voor een samenwerking met andere distributeurs (krantenwinkels en dergelijke) in de stations. De vereniging begrijpt dat de NMBS moet besparen, maar roept de spoorwegmaatschappij op methoden te kiezen die de reizigers niet treffen.

Ook de vakbonden hekelen de beslissing. Jos Digneffe van de socialistische vakbond ACOD-spoor: 'Iedere dag opnieuw wordt de openbare dienstverlening bij NMBS afgebouwd. De mensen worden aan hun lot overgelaten: koop je ticket en trek je plan.'

Minder dan honderd transacties per dag
De NMBS selecteerde de stations 'op basis van het aantal uitgevoerde transacties aan het loket per dag', ofwel het aantal keren dat een reiziger een ticket koopt. In de getroffen 38 stations gebeurde dat minder dan honderd keer per dag.

De maatregel maakt deel uit van een grootscheeps besparingsplan voor de spoorwegmaatschappij. Over het mogelijke schrappen van secundaire treinlijnen, voornamelijk in het -eerder dunbevolkte- zuiden van het land, is nog niets beslist. De raad van bestuur van de NMBS heeft daarover vrijdag geen beslissing genomen. De volgende raad van bestuur is na de grote vakantie gepland. (Belga/SD/TE)

De Vlaamse stations waar de loketten sluiten:

Mortsel-Oude God

Zaventem

Merchtem

Erembodegem

Kalmthout

Merelbeke

Buggenhout

Kortemark

Wevelgem

Ingelmunster

Lierde

Dilbeek

Kortenberg

Herzele

Galmaarden

Herne Zedelgem

Viane-Moerbeke

Haaltert

Ede

Lees meer over:

Onze partners