‘Sluiting Ford Genk betekent verlies van 13.000 jobs’

‘In Limburg gaan 13.000 jobs verloren door de sluiting van Ford Genk.’ Dat zegt gedeputeerde voor economie Marc Vandeput. Pessimistische ramingen gingen eerder uit van een verlies van maximum 10.000 jobs, toeleveranciers meegerekend.

De Limburgse gedeputeerde voor Economie Marc Vandeput (CD&V) spreekt van een verlies van 12.000 tot 13.000arbeidsplaatsen door de sluiting van Ford in Genk.

“Het is een serieuze slag die we gekregen hebben. Dinsdag hadden we nog gehoopt op een afslanking zoals in 2003, maar het bericht over de sluiting heeft ons met verstomming geslagen. Het is een groot drama, in de eerste plaats voor de arbeiders, voor Genk, maar ook voor de hele provincie”, zegt Vandeput.

Woede

Gedeputeerde Vandeput liet dus verstaan dat de cijfers van mogelijke werkloosheid veel hoger liggen dan aanvankelijk becijferd. “Er is terecht woede. Een maand geleden kregen de Ford-mensen nog zekerheid met de productie van de drie nieuwe modellen. We hebben toch de indruk dat Ford al van de ongunstige cijfers op de hoogte had moeten zijn. We drukken onze solidariteit uit met alle getroffen werknemers en hun gezinnen”, gaat Vandeput verder.

Werk van lange adem

“Het mogelijke verlies van 12 tot 13.000 arbeidsplaatsen kan men niet van vandaag op morgen oplossen. We zullen moeten zorgen voor de juiste afvloeiingsplannen en alle organismen aanspreken om dit aan te pakken. Ik denk onder meer aan tewerkstellingscellen. We moeten deze slag te boven komen, maar het zal een werk van lange adem worden.

Mijnsluitingen

Als provincie zullen we de Vlaamse en federale overheid moeten aanspreken, eventueel ook de Europese instanties. Bij de mijnsluitingen werden er via het Rechar-programma Europese middelen vrijgemaakt voor de mijngemeenten, maar zoiets bestaat niet wat de automobielindustrie betreft”, aldus de gedeputeerde.

Geen gemakkelijk verhaal

“Mensen die aan een band staan, gaan we niet meteen kunnen inzetten in een andere economische sector, zoals bijvoorbeeld de zorgeconomie. We moeten nu denken aan herplaatsingen en aangepaste opleidingen om ze te laten muteren. Het wordt geen gemakkelijke verhaal, zeker niet op korte termijn. Het is een gigantische opdracht waar we voor staan”, besluit Vandeput, die eraan toevoegde dat de sluiting van Ford ook indirecte gevolgen zal hebben voor de koopkracht en zelfstandige ondernemers.

“Ook gemeenten zoals Bilzen en Maasmechelen zullen klappen krijgen. Het zit nu eenmaal niet goed in de economie”, aldus Vandeput. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content