‘Slechts 16% islamleerkrachten in basisonderwijs beschikt over het vereiste diploma’

Nadia Sminate © Belga Image

Slechts 16 procent van de islamleerkrachten in ons basisonderwijs beschikt over het vereiste diploma. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Nadia Sminate heeft opgevraagd. Ahmed Azzouz van de Moslimexecutive nuanceert. ‘Er zijn steeds meer hogescholen die een opleiding organiseren.’

Om aangesteld te worden als godsdienstleerkracht gelden specifieke diplomavereisten en moet men voorgedragen worden door de bevoegde instantie van de betrokken eredienst. Het zijn dus niet de scholen die bepalen of iemand geschikt is om godsdienst te geven. Het zijn de overkoepelende organisaties die de beroepsbekwaamheid bepalen. In het geval van de islam is dat de Moslimexecutieve.

Vlaams volksvertegenwoordiger Nadia Sminate, voorzitter van de commissie deradicalisering in het Vlaams Parlement, wilde weten hoe het zit met de scholing van de islamleerkrachten. Uit de cijfers die zij opvroeg, blijkt dat slechts 16 procent van de islamleerkrachten in het basisonderwijs beschikt over het vereiste diploma. In het secundair onderwijs is dat iets meer – 37,9 procent – maar nog steeds veel minder dan de helft.”

Volgens Sminate kunnen godsdienstleerkrachten een belangrijke rol spelen voor jongeren die op zoek zijn naar antwoorden op religieuze vragen en levensvragen. “Maar deze cijfers bewijzen dat er iets schort met de opleiding, doorstroming en selectie van moslimleerkrachten. Wordt het niet hoog tijd dat we daar iets doen? Het verschil met het onderricht van de andere godsdiensten is alvast opvallend.”

Moslimexecutive: ‘Tekort is reëel, maar we zien positieve evolutie’

Ahmed Azzouz nuanceert de cijfers van Sminate. Hij werkt voor de Moslimexecutive als inspecteur in het islamitisch onderwijs in Antwerpen.

‘We zien de afgelopen jaren wel een positieve evolutie’, stelt hij. ‘Het aantal hogescholen dat een opleiding islam aanbiedt, zit in stijgende lijn. Het percentage vereiste diploma’s gaat dus naar omhoog.’

Wanneer niet enkel gekeken wordt naar de vereiste diploma’s, maar ook naar de hoeveelheid ‘voldoende geachte diploma’s’, ligt het aantal leerkrachten volgens hem ook hoger. ‘Het gaat dan om mensen met een ander diploma die ervoor kiezen om islam te geven. Zij worden door ons verder opgeleid en inhoudelijk bijgeschoold.’

Azzouz stelt wel dat de begeleiding van leerkrachten nog beter kan. Met een verhogeing van het aantal inspecteurs zouden de leerkrachten beter kunnen worden opgevolgd.

(Belga/NSK/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content