Sector modewinkels reageert op praktijktests: ‘Nog nooit opmerking gekregen over raciale profilering’

© Belga

Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, reageert verbaasd op de resultaten van de praktijktests naar raciale profilering in Brusselse en Vlaamse winkels. Leden van de oppositie roepen de overheid op om dergelijke tests uit te voeren.

Uit de masterproef van sociologe Dounia Bourabain (VUB) blijkt dat opvallend veel winkelbediendes klanten van vreemde origine anders behandelen dan autochtonen. Het voorbije jaar organiseerde ze 602 praktijktests in 301 kledingwinkels in de bekendste winkelstraten van Brussel, Mechelen, Antwerpen en Leuven. Van goedkope modeketens tot chique boetieks.

‘Wij zijn enigszins verrast door de resultaten’, stelde Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, de sectororganisatie van zelfstandige modedetailhandels’, in De Ochtend op Radio 1. ‘We organiseren al 20 jaar opleidingen. Zowel van de kant van onze leden of van onze klanten, hebben we nog nooit die opmerking gekregen. ‘Wij wijzen alle vormen van discriminatie af. Maar een echte praktijk die veel voorkomt, is het bij onze mensen niet.’

‘We maken al gebruik van mystery shoppers om de dienstverlening te verbeteren’, geeft Delanghe aan, al gebeurt dat niet specifiek op dit thema.

Volgens Delanghe wordt in de opleidingen gezegd dat alle klanten gelijk behandeld moeten worden. ‘Dat is ook nu al het geval. We werken nu al samen met de VDAB en we leiden ook 40% allochtone werkzoekenden op om in die winkels te werken’, aldus Delanghe.

‘Het kan alleen maar beteren. We moeten hier attent voor blijven’, besluit Delanghe, maar stelt toch een vraag over het onderzoek zelf. ‘Ik wil het niet minimaliseren, maar als je dit op die manier onderzoekt, gaat het dan de self fulfilling prophecy-toer op? Wordt het dan niet gebiased? Ik denk dat we daar ook rekening mee moeten houden.’

Reactie uit politieke hoek

Volgens Vlaams parlementslid Yasmine Kerbache (SP.A) kunnen we concluderen dat praktijktesten duidelijk werken als bewustmaking, en als spiegel voor de maatschappij. ‘De testen zijn heel belangrijk, niet om te straffen, maar om de realiteit naar boven te halen’, meent ze.

De huidige welles-nietesdiscussie is nefast voor het debat.

Yasmine Kerbache, Vlaams parlementslid voor SP.A

Volgens de politica wordt bij de regeringen te weinig werk gemaakt van het boven halen van de realiteit: ‘Ik roep de Vlaamse en Federale regeringen dan ook op om hierin hun voorbeeldfuncties op te nemen en zelf dergelijke testen te ondersteunen.’ Kerbache verwijst ook naar de recente polemiek rond de wervingsaffiche van de Vlaamse overheid, die volgens haar nefast is in het ruimere debat. ‘We moeten stoppen met de huidige welles-nietesdiscussie en in plaats daarvan werk maken van sensibilisering’, besluit ze.

Imade Annouri (Groen) noemt de resultaten van het onderzoek niet verrassend, maar wel opvallend. Hij verwijst naar eerder onderzoek dat gelijkaardige bevindingen kon waarnemen op de huur- en arbeidsmarkten. ‘Slechts een klein aantal van de waarnemingen is echt racisme te noemen, de meeste gaan veeleer over vooroordelen. Dat is niets nieuws, en eigen aan de mens, maar toch moet er iets aan gebeuren’, meent hij.

Annouri ziet hierin net als Kerbache een rol weggelegd voor de overheid: ‘Als je hier als overheid niets aan doet, doe je alsof het een onbelangrijk thema is.’ De overheid moet volgens hem zelf dergelijke testen ondersteunen en de problemen aanpakken. ‘Niet om te sanctioneren, maar om duidelijkheid te creëren. Eens de problematiek in kaart gebracht is, kunnen oplossingen gezocht worden, samen met de verschillende betrokken partijen’, aldus nog Annouri.

De problematiek moet ook door de sector aangepakt worden.

Imade Annouri, Vlaams parlementslid voor Groen

Ook de kledingsector zelf moet dus zijn steentje bijdragen. De reactie van Isolde Delanghe van Mode Unie noemt het Vlaams parlementslid van Groen dan ook opmerkelijk: ‘Ik hoop dat de sector het ziet als een signaal, en dat de problematiek ook van binnenuit aangepakt kan worden.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content