Ruimtetelescoop Kepler ontdekt twee planeten waar leven mogelijk is

(Belga) Een team van wetenschappers, astronomen en astronauten heeft met de ruimtetelescoop Kepler twee planeten ontdekt waar leven mogelijk lijkt. De hemellichamen draaien met vijf andere planeten rond een ster op 1.200 lichtjaar afstand van de aarde. Dat schrijft het onderzoeksteam onder leiding van de NASA in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

De hemellichamen werden Kepler 62e en 62f gedoopt en zijn respectievelijk 60 en 40 groter dan de aarde. Volgens de wetenschappers is de kans groot dat er water aanwezig is. De planeten doen er 122 en 267 dagen over om rond hun ster te draaien. Tot nu toe hebben astronomen 850 planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt. Daarvan zijn er slechts vier die op een afstand van hun ster draaien zodat er leven mogelijk is zoals wij dat kennen. “Het is nog nooit gebeurd dat we twee planeten hebben ontdekt die zo vergelijkbaar zijn met de aarde”, zegt astrofysicus Justin Crepp, in Science. Volgens de wetenschappers zou één van de planeten een rotsachtig hemellichaam zijn met ijskappen op de polen, terwijl de andere warmer zou zijn. “Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer we weten of er in ons melkwegstelsel een veelheid aan planeten zijn zoals de aarde of dat we uniek zijn”, aldus Crepp. (Belga)