Ruimtetelescoop Hubble stoot op verst verwijderde supernova

(Belga) De Amerikaans-Europese Hubble Ruimtetelescoop (HST) heeft diep in de kosmos de zwakke gloed ontdekt van een supernova, een ontploffende ster, zo heeft het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA meegedeeld.

Bij een gerichte ambitieuze zoekactie met zijn WFC-3 camera vond de HST de supernova op 9 miljard lichtjaar van ons. Het spektakel kreeg de naam SN Primo. De supernova behoort tot type Ia van supernovae, een klasse die een belangrijke rol speelt bij de bepaling van de afstanden van verre sterrenstelsels. SN Primo is de verste supernova in zijn soort waarvan de afstand via spectroscopische waarnemingen is bevestigd. Verre supernova’s als deze moeten duidelijk maken of deze objecten ook op de allergrootste afstanden nog betrouwbare kosmische meetlatten zijn. Door de snelheden te meten waarmee deze supernova’s zich ten gevolge van de uitdijing van het heelal van ons verwijderen, is na te gaan hoe de uitdijing van het heelal in de loop der tijden is veranderd. Daarbij moet de ontdekking ook meer leren over de aard van de mysterieuze donkere energie, de afstotende kracht die ervoor zorgt dat het heelal steeds sneller uitdijt. (HO)